ذوعلم: پژوهشگاه یک محیط علمی، معنوی، اخلاقی و انقلابی است

به گزارش اداره روابط عمومی و اطلاع رسانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، در جلسه نهصد و نود وشش شورای پژوهشگاه که روز شنبه مورخ ۳ آذرماه جاری برگزار شد، حجت‌الاسلام والمسلمین علی ذوعلم رییس سابق پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی پژوهشگاه از سمت خود کناره‌گیری نمود و جناب آقای دکتر فرشاد مهدی‌پور به عنوان رییس جدید این پژوهشکده معرفی شد.

آیت‌الله رشاد پس از تبریک ولادت حضرت رسول اکرم(ص) و امام صادق(ع) در این جلسه گفت: مدت مدیدی است که جناب آقای ذوعلم درگیر کار مدیریتی سنگینی در موسسه فرهنگی پژوهشی انقلاب اسلامی دفتر تنظیم و نشر آثار مقام معظم رهبری هستند و تقریبا وضعیت به سمتی پیش رفته است که ایشان بخش سنگینی از وقتشان را در آن موسسه صرف می‌کنند و بخش دیگر را هم در پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی صرف کرده و عملا به کار علمی و پژوهشی نمی‌رسند. به همین جهت مدتی بود درخواست داشتند تا کار پژوهشکده را به شخصی دیگر واگذار کرده تا ایشان بتوانند وقت بیشتری را صرف کار پژوهشی و موظفی علمی کنند.
وی ابراز داشت: از جناب آقای دکتر مهدی‌پور تقاضا کردیم که مدیریت پژوهشکده را بر عهده بگیرند. بعد از فرایندی که طی شد و افت و خیزی که داشت، ایشان این مسئولیت را پذیرفتند. باید از آقای دکتر فرشاد مهدی‌پور برای پذیرش این مسئولیت تشکر کرده و هم از جناب آقای ذوعلم برای دوره نسبتا طولانی خدمت و تصدی ریاست پژوهشکده قدردانی کنیم.
آیت‌الله رشاد ضمن قدردانی از خدمات ایشان در هفت سال تصدی ریاست پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی گفت: به رغم اهمیت بالایی که موضوع فرهنگ دارد، متاسفانه این موضوع در کشور ما بسیار غریب است. جناب ذوعلم از اساتید و فضلای حوزوی هستند که در مسائل فرهنگ و مباحث روز فعالیت می‌کنند و در سال‌های ممتدی نیز، در متن امور هم به لحاظ عملی و نظری فردی بسیار ممتاز بوده و از فضلای بسیاری کمی هستند که در مبحث فرهنگ کار کرده‌اند.
رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی خاطرنشان کرد: به هر حال حضور ایشان در پژوهشکده مغتنم بود. اگر انشاالله آقای ذوعلم وقتشان آزاد شود و صرف کار علمی کنند این هم برای ما مغتنم خواهد بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین علی ذوعلم ضمن تشکر از ریاست پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: خدا را سپاسگزارم که در پژوهشگاه بوده و همواره خدمت آیت‌الله رشاد عرض کرده‌ام که هیچگاه از بودن در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی پشیمان نشده‌ و حتی به فکر رفتن از این مجموعه نیز نبوده‌ام.
وی افزود: پژوهشگاه یک محیط علمی، معنوی، اخلاقی، نورانی و انقلابی است و همچنین شخصیت خود آقای رشاد که برای دوستان جاذبه دارد.

ذوعلم گفت: همانطور که آقای رشاد فرمودند حدود هفت سالی مسئولیت پژوهشکده بر عهده من بود. در همان وهله اول که بحث موسسه مطرح شد بنده تلویحاً به ایشان عرض کردم که اگر می‌شود این مسئولیت را به دیگر دوستان واگذار کنیم چون داشتن دو مسئولیت اجرایی و علمی واقعا دشوار است و تمرکز در هر کدام از امور سخت و کم می‌شود. از سال قبل هم با دوستان پژوهشکده مطرح کردیم که در جلسه با هم رایزنی کنند و برای پژوهشکده یکی از دوستان را پیشنهاد دهند.

ذوعلم خاطرنشان کرد: در خلال این بحث‌ها جناب آقای مهدی‌پور مطرح شدند که فکر می‌کنم اتفاق خیلی مبارکی در حال افتادن است. ایشان دقیقا نسل بعد از ما و همسن فرزند بنده هستند و ما باید با انتقال تجربیات خود، کمک به استقرار نسل بعدی در جایگاه‌های مدیریتی و ریاست شویم.

عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: نه فقط از لحاظ سن و سال بلکه با نگاه‌ها، امیدها و انگیزه‌هایی که در نسل جوان است قطعا امیدوارم که پژوهشکده آینده بسیار روشنی داشته باشد. به حمدالله در این هفت سال ما از مدیریت و لطف و عنایت حاج‌ آقای رشاد بهره‌مند بودیم

علی ذوعلم افزود: از گروه‌های علمی که بار اصلی به روی دوش ایشان بود و ما در خدمت ایشان بودیم تشکر می‌کنم در طول این سال‌ها جلسه شورای پژوهشکده به طور منظم شکل گرفت و یک هیات اندیشه‌ورز در شورای پژوهشکده تشکیل داده شد، هم‌اندیشی پژوهشکده نیز تقریبا منظم برگزار می‌شد و برای شخص بنده هم بسیار آموزنده بود.
معاون پژوهشی و آموزشی موسسه انقلاب اسلامی گفت: ما در کل پژوهشگاه به این مباحثات علمی بسیار نیازمندیم و باید فضای گفت‌وگوی علمی بیشتر شود تا دوستان بتوانند در چالش‌ها و مباحث علمی و پژوهشی حضور پیدا کنند همانطور که دغدغه پژوهشگاه بوده و الحمدلله اخیراً تدابیری در مورد این امر اندیشیده شده است. خوشبختانه ما در بحث محور هویت‌بخشی و انسجام بخشی محتوایی در پژوهشکده و گرانیگاه اصلی موضوعی به نتیجه رسیدیم و بحث هویت مطرح شد که حقیقتا بسیار بحث مهمی است و امیدوارم با دعای دوستان در این فراغ بال، بنده نیز با همت دوستان به این بحث بپردازم.

حجت‌الاسلام علی ذوعلم در پایان ابراز داشت: در مجموع باید بگویم که اگر تلاش و موفقیتی در پژوهشکده صورت گرفته، تلاش همه دوستان و مدیران گروه‌های علمی بوده است و اگر به تمام دوستان هیات علمی نگاه کنیم در‌می‌یابیم که همگی ایشان صاحب نظر، دغدغه، دیدگاه و منشا اثر هستند. قصور و کاستی هم اگر بوده متوجه بنده است و حقیقتا اگر استقامت شخص آیت‌الله رشاد در این سال‌های اخیر نبود، پژوهشگاه نمی‌توانست از چالش‌ها و مشکلات پیش آمده عبور کند.

خاطر نشان می‌شود که حجت‌الاسلام والمسلمین علی ذوعلم از سال ۱۳۷۶ به عنوان قائم مقام،‌ همکاری خود را با این پژوهشگاه آغاز نمود. وی در سمت‌هایی همچون مدیر عامل کانون اندیشه جوان و مدیر گروه فرهنگ‌پژوهی پژوهشگاه نیز سابقه همکاری داشته و از سال ۱۳۹۰ به عنوان رییس پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی پژوهشگاه منصوب شد. در آذرماه جاری طی حکمی از سوی آیت‌الله علی‌اکبر رشاد، جناب آقای دکتر فرشاد مهدی‌پور به عنوان رییس جدید پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی معرفی شد.