افزایش نرخ ارز باعث کاهش سرمایه موسسات انتشاراتی شد

به گزارش اداره روابط عمومی و اطلاع رسانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، در ادامه گفت‌وگو با مدیران پژوهشگاه، این‌بار خدمت جناب آقای سیدغلامرضا حسینی مدیر عامل سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی رسیدیم تا از کم و کیف فعالیت‌های این سازمان در حوزه نشر و توزیع کتب پژوهشگاه و موسسات وابسته باخبر شویم.

آنچه در ادامه از منظرتان خواهد گذشت، گزارش کامل این گفت‌وگو است.

لطفا توضیح مختصری در خصوص سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی بفرمایید.

سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی یکی از فعالترین ناشران کشور در حوزه علوم انسانی اسلامی است، و مسولیت آماده‌سازی، چاپ و توزیع تحقیقات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و موسسات وابسته را بر عهده دارد.

جایگاه سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در بین دیگر ناشران چگونه است؟

سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در راستای تحقق اهداف کلان پژوهشگاه به فعالیت‌های انتشاراتی می‌پردازد، در واقع انتشار و توزیع تولیدات و تحقیقات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و ترویج گفتمان حاکم بر آن، جایگاه ویژه‌ای برای سازمان انتشارات در بین سایر ناشران کشور بوجود آورده است.

سازمان انتشارات پژوهشگاه تا کنون چند عنوان کتاب منتشر کرده‌است؟

تاکنون ۱۰۰۵ عنوان کتاب از سوی سازمان انتشارات به چاپ رسیده که با احتساب فصلنامه‌های علمی پژوهشی، تخصصی و ماهنامه‌ها و … به حدود دو هزار عنوان می‌رسد.

پرفروش‌ترین کتاب‌ها و بیشترین تجدید چاپ‌ها برای کدام عناوین کتاب است؟

دفتر چهارم از مجموعه اخلاق الاهی اثر آیت‌الله العظمی مجتبی تهرانی(ره) که به بحث آفات زبان می‌پردازد، پرتیراژترین کتاب چاپ شده از سوی سازمان انتشارات پژوهشگاه است و بعد از آن کتاب مبانی حقوق بشر از دیدگاه اسلام و دیگر مکاتب اثر مشترک آقایان سیدعلی میرموسوی و سیدصادق حقیقت بوده و همچنین در رتبه سوم کتاب جریان‌شناسی سیاسی در ایران اثر دکتر علی دارابی قرار دارد.

چه آثار فاخری از لحاظ محتوا و متن در پژوهشگاه وجود دارد؟

وقتی صحبت از اثر فاخر می‌شود، ضرورت اصلی که به ذهن متواتر خواهد شد محتوا است، که این مهم در دانشنامه امام علی (ع) بروز و ظهور پیدا کرده است.

بیشترین اثر مربوط به کدام گروه علمی در پژوهشگاه است؟

گروه فقه و حقوق پژوهشکده نظام‌های اسلامی پژوهشگاه از فعالترین گروه‌های علمی است و تا کنون بیش از شصت عنوان کتاب با نام این گروه علمی منتشر شده است.

درخصوص چهل سالگی انقلاب آیا آثاری برای انتشار توسط سازمان انتشارات وجود دارد؟

یک بسته چهل عنوانی مناسب از کتاب‌های منتشر شده و همچنین آثار در دست انتشار تهیه و تنظیم شده است که در صورت فراهم شدن شرایط مناسب و امکانات مورد نیاز منتشر خواهد شد.

چه تعداد پژوهش در صف انتشار قرار دارد؟

در حال حاضر یکصد و هجده عنوان کتاب در صف آماده‌سازی و چاپ قرار گرفته‌اند که ۵۶ عنوان از آن مربوط به تحقیقات پژوهشگاه و ۶۲ عنوان آثار کانون اندیشه جوان است.

در خصوص بازار کاغذ و مشکلات این چنین توضیح بفرمایید؟

نشر یک صنعت است و بدیهی است که شاخص‌های مختلف اقتصادی در آن سهیم هستند. وقتی برای کتاب قیمت تعیین می‌شود، در واقع یک کالاست و در ازای تولید آن قیمت تمام شده‌ای وجود دارد. نوسانات اخیر بازار ارز و کاهش ارزش پول ملی در دو بخش موجب افزایش قیمت تمام شده کتاب شد. یک، بخش تولید محتوا و بخش دوم چاپ. که بخش دوم یعنی همان چاپ صرفا به کاغذ ختم نمی‌شود و مقوا، فیلم، زینک، چسب، رنگ، قطعات ماشین‌های چاپ و … باعث افزایش جدی قیمت تمام شده است و قیمت‌گذاری کتاب به یکی از چالش برانگیزترین تصمیمات مدیران نشر بدل شده است.

البته غم‌انگیزترین بخش در نوسانات شدید و تورم‌های غیر معمول، کاهش سرمایه موسسات انتشاراتی است که به علت شناور نبودن قیمت کتاب، با همان سرمایه قبلی؛ امکان چاپ مجدد کتاب را نخواهند داشت!

ممنون از وقتی که در اختیار ما قرا دادید…