چاپ پنجم کتاب حقوق زن و خانواده منتشر شد

به گزارش اداره روابط عمومی و اطلاع رسانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، سی و دومین کتاب گروه فقه و حقوق پژوهشکده نظام‌های اسلامی پژوهشگاه با عنوان “حقوق زن و خانواده” به قلم دکتر محمود حکمت‌نیا برای پنجمین بار متوالی منتشر شد.

خانواده قدیمی ترین و مهم ترین گروه اجتماعی، واحد بنیادین جامعه وکانون اصلی رشد و تعالی انسان است. زن و مرد بر اساس قواعد حقوقی و با رعایت احکام اخلاقی، این نهاد را تشکیل می‌دهند، از روی مودت و رحمت در این کانون آرامش می‌گیرند، نسل فردا و آینده سازان در این محیط زاده می‌شوند و توسط پدر ومادر با همکاری دولت و جامعه پرورش می‌یابند. عقیده، آرمان، اخلاق، تربیت و حقوق در کنار هم و به صورت هم عرض و هم زمان این مجموعه را سامان می‌دهند، از قداست آن پاسداری می‌کنند ودر استواری روابط خانوادگی تلاش می‌نمایند.

امروز برخی دیدگاه‌ها بر حق انتخاب زن و یا مرد در نوع روابط جنسی و آزادی آن تأکید می‌ورزند، این دیدگاه‌ها خانواده را در حد یک نهاد عرفی و قراردادی تنزل می‌دهند. نتیجه قدم نهادن در این گونه دیدگاه‌ها آزادی روابط جنسی، مشروعیت همخانگی، همجنس بازی و روسپیگری خواهد بود. با توجه به این آزادی است که گفته شده است لیبرال‌های امروزی خانواده را «ارتجاعی» می‌دانند. دلیل آن نیز روشن است؛ زیرا خانواده با بسیاری از این آزادی‌ها در تنافی است.

همچنین در برخی از نظریه‌های دولت اظهار شده است که «دولت رفاه» از دو فلسفه مرتبط با هم حاصل شده است: اشتراکی گری و مساوات طلبی که با سنت و سلامت خانواده به طور کامل بیگانه اند؛ به عبارت ساده‌تر، جوهر، منطق و حاصل کار دولت رفاه، تهاجم و تسخیر همه زندگی خصوصی به دست دولت است. اینها تنها نمونه‌هایی از رویکردهایی است که نتیجه پذیرش آنها روی گرداندن از خانواده است.

کتاب حقوق زن و خانواده در چهار بخش طراحی شده است؛

بخش اول به کلیات اختصاص داشته و در آن مفاهیم، ماهیت، ویژگی‌ها وکارکردهای خانواده بررسی شده است. بخش دوم به رویکردها و اصول نظام حقوق خانواده پرداخته و رویکردهای به ذات خانواده و اعضای خانواده و نیز به سنخ قواعد را بررسی کرده است. همچنین در ادامه این بخش اصول ناظر به اعضای خانواده، روابط اعضا و ناظر به ماهیت جمعی خانواده مورد بررسی قرار گرفته است. بخش سوم مربوط به حقوق و مسئولیت‌های اقتصادی خانواده است و در آن، مباحث آزادی اقتصادی زن در خانواده و امتیازات و مصونیت‌های اقتصادی زن در خانواده بررسی شده است. بخش چهارم به حقوق غیراقتصادی اختصاص دارد و در آن حق زن در ارتباط با خانواده و حقوق زن در خانواده بررسی شده است.

چاپ پنجم کتاب “حقوق زن و خانواده” اثر دکتر محمود حکمت‌نیا، با قیمت ۲۵،۰۰۰ تومان توسط سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در اختیار مخاطبان قرار گرفته است.

علاقمندان جهت کسب اطلاعات تکمیلی و تهیه کتاب می‌توانند به‌ وبگاه سازمان انتشارات پژوهشگاه مراجعه نمایند.