کتاب جامعه‌شناسی روحانیت ایران معاصر منتشر شد

به گزارش اداره روابط عمومی و اطلاع رسانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، کتاب “جامعه‌شناسی روحانیت ایران معاصر” بیست و هفتمین کتاب گروه مطالعات انقلاب اسلامی پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی پژوهشگاه، اثر دکتر دکتر سلیمان خاکبان محقق این گروه علمی به چاپ رسید.

هدف این کتـاب، پاسخ به چهـار پرسـش اساسـی درباره روحانیت اسـت. پرسـش‌هـا از منظـر کـلان و جامعـه‌شناختـی مطـرح شده؛ یعنی کل جامعه و نهادهای تشکیل دهنده آن بررسی و سوال‌های زیر مطرح گردیده است:

۱ـ با توجه به ورود انسان به عصر مدرن و پست‌مدرن که عصر شکوفایی و رشد شتابان علم، تکنولوژی، هنر، مدیریت، اقتصاد، حقوق، سیاست و … است، دیگر به دین و روحانیت چه نیازی داریم؟

۲ـ آیا علم نمی‌تواند جایگزین دین شود و دانشمندان به جای روحانیان مسئولیت خطیر هدایت فکری جوامع را عهده‌دار شوند؟

۳ـ روحانیت، به تبع ضرورت دین،  نهادی ضروری است و در عصر مدرن و پست‌مدرن نیز در برابر هدایت اعتقادی، اخلاقی، سیاسی و تغذیه معنوی جامعه مسئول است. بر این اساس آیا تا کنون کارکرد مثبتی نیز داشته است؟

۴ـ فارغ از ضرورت و کارکردهای مثبت روحانیت،آیا نهاد موجود، کاملاً بسامان است و مشکلی ندارد یا این نهاد اجتماعی نیز مانند سایر نهادهای دیگر، همواره در معرض آسیب بوده است و پس از گذشت بیش از هزار سال، به یک آسیب‌شناسی جدی و اصلاحات گسترده و عمیق نیاز دارد؟

کتاب “جامعه‌شناسی روحانیت ایران معاصر” از پنج فصل به شرح زیر تشکیل شده است:

فصل اول: جامعه‌شناسی و ارزش علمی و کاربرد آن

فصل دوم: ضرورت روحانیت

فصل سوم: کارکردهای مثبت روحانیت

فصل چهارم: آسیب‌شناسی روحانیت

فصل پنجم: اصلاح حوزه و روحانیت

کتاب جامعه‌شناسی روحانیت ایران معاصر به قلم دکتر سلیمان خاکبان، با قیمت ۲۸،۰۰۰ تومان توسط سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی عرضه گردیده است.

علاقمندان جهت کسب اطلاعات تکمیلی و تهیه کتاب می‌توانند به وبگاه سازمان انتشارات پژوهشگاه مراجعه نمایند.