حجت‌الاسلام و المسلمین احمدی از پرچم‌داران وحدت حوزه و دانشگاه بود

به گزارش اداره روابط عمومی و اطلاع رسانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، نخستین مراسم یاد بود ارتحال حجت الاسلام و المسلمین دکتر احمد احمدی از سوی آستان مقدس حضرت معصومه(س) با مشارکت نهادهای حوزوی و دانشگاهی عصر یکشنبه با حضور چهره های مختلف علمی و فرهنگی در شبستان امام خمینی(ره) حرم حضرت معصومه(س) برگزار شد.

در این مراسم آیت الله اعرافی، آیت الله علوی بروجردی، آیت الله حسینی بوشهری، حجت الاسلام و المسلمین سعیدی و جمعی از مسؤلین، طلاب و مردم نیز حضور داشتند.

آیت الله حسینی بوشهری در این مراسم طی سخنانی گفت: این مراسم متعلق به عالمی عامل، دانشمندی وارسته، محقق و پژوهشگری توانا، معلم و استادی دلسوز و تأثیر گذار و انسانی بزرگ، خدمتگذاری صادق و بی ادعا است.

وی با بیان این که سخن گفتن در مورد شخصیت هایی که عمری را در مسیر خدمت به دین، فرهنگ و جامعه سپری کردند کاری دشواری است، افزود: در شکل گیری شخصیت افراد و انسان ها عناصری مختلف نقش آفرین و تأثیر گذارند که هریک از این عناصر به تنهایی می توانند معرف و بیانگر شخصیت آن فرد باشند.

معاون جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تصریح کرد:  قرآن و روایات نیز مشخصات و ویژگی هایی را برای چنین انسان های کمال یافته ای بیان کردند، ویژگی هایی نظیر کمالات علمی، اخلاقی، ایمان، اخلاص، عمل صالح، تواضع و فروتنی.

وی ادامه داد: در مورد جایگاه اهل ایمان و عالمان دین و فرهیختگان جامعه، قرآن هم اشاره به ر فعت مقام  آنان هم به درجات عالمان کرده است و رسول خدا نیز در این خصوص می فرمایند: خدا به وسیله علم  اطاعت و عبادت می شود.

آیت الله حسینی بوشهری با بیان اینکه خیر دنیا و آخرت برای یک فرد و جامعه از رهگذر علم ودانش است، گفت: تعبیراتی نیز وجود دارد که شامل کسانی می شود که امروز در مراسم تشیع و تدفین عالمی بزرگ شرکت کردند چرا که روایت است از رسول خدا که کسی که عالمی را تکریم کند مرا مورد تکریم قرار داده است و هرکسی مرا تکریم کند گویا تکریم خدا را به جا آورده است.

وی با بیان اینکه طبق روایات مؤمنان در پرتو اخلاص جایگاه خاص خود را پیدا می کنند و سنجش معیار  تفاضل مؤمنان اخلاص انان است، افزود: این شخصیت بزرگ برخوردار از دانش سرشار و هم  برخوردار از ایمان و اخلاص بود.

نائب رئیس جامعه مدرسین حوزه عنوان کرد: طول دوران زندگی حجت الاسلام و المسلمین احمدی عمل صالح بود چه زمانی که در ملایر بودند و چه بعد از ان که به قم آمدند و قدمی جز برای خدا بر نداشت.

وی تصریح کرد: حجت الاسلام و المسلمین احمدی در محضر اساتیدی چون آیت الله بروجردی، محقق داماد، امام راحل بهره برد و در تفسیر و فلسفه نیز از حضور علامه طباطبایی استفاده برد.

آیت الله حسینی بوشهری ابراز داشت: همانطور که شهید مطهری پایتخت فعالیت خود را در تهران قرار داد تا آنچه که در حوزه آموخته در آن جا به دیگران بیاموزد حجت الاسلام و المسلمین احمدی نیز این چنین بود و بسیار به مراکز دانشگاهی و علمی پژوهشی خدمت کرد.

وی با بیان اینکه مرحوم احمدی صاحب کرسی تدریس در دانشگاه و حوزه بود، گفت: این انسان در طول زندگی برخوردار از ثبات قدم بوده و استوار زندگی کرد.

امام جمعه قم به آثار گران قدر این عالم بزرگ اشاره کرد و افزود: تعداد مقالات فراوانی در عرصه های فلسفی، اخلاقی، دینی و اجتماعی به رشته تحریر در آورده و عمده آن ها در مجلات علمی چاپ شده است همچنین سفر های متعدد به خارج کشور داشت و درکنفرانس های بین المللی به ارائه مقاله پرداخت.

وی عنوان کرد: خدماتی در عرصه فرهنگ این عالم وارسته انجام داد خدمات بی نظیری است و یکی از چهره هایی که استوار ماند و فلسفه ستاد انقلاب فرهنگی را خوب دریافت کرد حجت الاسلام و المسلمین احمدی بود.

آیت الله حسینی بوشهری به فعالیت های علوم انسانی این عالم بزرگ اشاره کرد و  اظهار داشت: حدود ۲۵۰۰ متن در زمینه علوم انسانی در سازمان سمت که حجت الاسلام و المسلمین احمدی مسؤل آن بود به چاپ رسیده است.

وی تصریح کرد: شخصیت ایشان شخصیت آرام، بی حاشیه و سخت کوش بود و حتی مواقعی از شیش و نیم صبح تا پاسی از شب مشغول کار بودند.

عضو جامعه مدرسین با بیان اینکه این شخصیت دانشمند آنچه اندوخته بود خالصانه در طبق اخلاص می گذاشت، گفت: وی انسانی کاملا بی تکلف و بی تکبر بود  و ذره ای خود بینی و تکبر نداشت.

وی با بیان اینکه حجت الاسلام و المسلمین احمدی کم ترین بهره را از جامعه و امکانات برد اما بیشترین خدمت را انجام داد، افزود: وی به سؤالات و حرف مردم خوب گوش می داد و پاسخی ساده و مستحکم به آنان می داد.

آیت الله حسینی بوشهری گفت: حجت الاسلام و المسلمین احمدی چهره ای مبارز  و همراه امام راحل، از پیشکسوتان شورای عالی انقلاب فرهنگی و مؤسسان دانشگاه تربیت مدرس بود؛ بسیار دلسوز مردم و نگران معیشت آنان بود و با اقشار ضعیف همدردی می کرد.

وی تصریح کرد: این دانشمند بزرگ یکی از پرچم داران وحدت حوزه و دانشگاه بود و با کارنامه ای درخشان خدا را ملاقت کرد و با آبرو از دنیا رفت.

عضو جامعه مدرسین حوزه در خاطره ای گفت: در ماه رمضان که کارگزاران نظام به دعوت رهبری به بیت ایشان رفته بودند من نیز حضور داشتم در آن جا حجت الاسلام والمسلمین احمدی را دیدم که به کنج دیواری تکیه زده بود و زمانی که مقام معظم رهبری از فضیلت و توجه به ماه رمضان گفتند، دیدم در بین  این جمعیت تنها کسی که با عمق جان اشک ریخت مرحوم احمدی بود واحساس  کردم با تمام وجود این شخصیت خود را برای چنین روزی آماده می کند.

گفتنی است مراسم تشییع و تدفین آن مرحوم پیش از مراسم یادبود با اقامه نماز توسط آیت الله العظمی جوادی آملی برگزار و پیکر پاک و مطهر وی در مسجد بالاسر حرم مطهر حضرت معصومه(س) آرام گرفت.

این مراسم از سوی آستان مقدس کریمه اهل بیت حضرت فاطمه معصومه(س) با مشارکت نهادهای حوزوی و دانشگاهی کشور بخصوص پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، سازمان سمت، مرکز مدیریت حوزه های علمیه سراسر کشور، جامعه المصطفی العالمیه، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره)، دفتر تبلیغات اسلامی و مرکز خدمات حوزه های علمیه برگزار شد.