نهاد حوزه پژوهش محور نیست/ خاطره ای از شجاعت علمی آیت الله العظمی گلپایگانی

آیت الله علی اکبر رشاد: کار پژوهشی در سازمان حوزه نیست، البته تحصیلکرده ها، فارغ التحصیلان و بزرگانی از حوزه به این کارها می پردازند، ولی نهاد حوزه خود را آموزشی می داند تا پژوهشی. پس از چهارده قرن باید بگوییم دستمان خالی است؟!

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و به نقل از خبرگزاری حوزه، آیت الله علی اکبر رشاد، رئیس و مؤسس این پژوهشگاه، پیش از ظهر امروز در جلسه درس اخلاق که در حوزه علمیه امام رضا(ع) تهران برگزار شد، با تسلیت سالروز شهادت امام موسی کاظم(ع)، گفت: حقاً ما در شناخت اولیای الهی و اهل بیت(ع) کوتاهی کرده ایم. متأسفانه مجموعه و أثری فاخر درباره ائمه اطهار(ع) تولید نشده است.

رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی: البته درباره امیرمؤمنان(ع) به بهانه نهج البلاغه آثاری تألیف شده، ولی درباره سایر ائمه اطهار(ع) چنین کاری صورت نگرفت. حتی درباره برخی از این بزرگواران یک أثر تحلیلی درخور شأن در دسترس نیست. آثار نقلی و تاریخی وجود دارد، ولی  آثار تحلیلی همراه با مبنا که جهت دهنده و درس آموز باشد وجود ندارد.

تولید مسند درباره اهل بیت(ع) کار بسیار مهم و واجبی است

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، تولید مسند درباره اهل بیت(ع) را کار بسیار مهم و واجبی دانست و خاطرنشان کرد: خوشبختانه در چند دهه گذشته کارهای خوبی در این زمینه صورت گرفت ولی دانشنامه های تحلیلی همانند دانشنامه های امام علی(ع) و فاطمی(ع) تولید نشده که امروزه به کار آمده و بتواند پاسخ نیازهای جامعه را بدهد. الحق به گفته بزرگان چنین دانشنامه هایی بی نظیر است. باید به سمت و سوی برویم که بتوانیم برای چهارده معصوم(ع) چنین آثاری تولید کنیم چون در این زمینه خلأ و دغدغه داریم و باید کار کنیم.

 نهاد حوزه خود را آموزشی می داند تا پژوهشی

رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ابراز کرد: متأسفانه کار پژوهشی در سازمان حوزه نیست، البته تحصیلکرده ها، فارغ التحصیلان و بزرگانی از حوزه به این کارها می پردازند، ولی نهاد حوزه خود را آموزشی می داند تا پژوهشی. پس از چهارده قرن باید بگوییم دستمان خالی است؟! این زمان کوتاهی برای ادای دِین درباره معصومان(ع) است؟ واقعا مقصریم و ائمه اطهار(ع) همانند قرآن مهجور هستند و در روز قیامت در درگاه الهی از ما شکایت خواهند کرد.

استاد رشاد، صبر، تحمل و سعه صدر را از مهمترین ویژگی های امام کاظم(ع) عنوان کرد و گفت: اهل بیت(ع) تمامی صفات انسان کامل را دارند و نور واحد هستند، ولی برخی صفات در این بزرگواران بارز بوده که بارزترین صفت امام هفتم(ع) نیز کاظم بود و ایشان متحمل بیشترین زمان زندان شدند.

وی بیان داشت: پیش از امام هفتم(ع)، امام صادق(ع) از اختلاف میان امویان و عباسیان نهایت بهره را برده و به تربیت بیشترین تعداد شاگرد پرداختند و پس از آن بود که دستگاه خلافت متوجه این موضوع شد و فشارها را بر روی امام کاظم(ع) زیاد کرده و ایشان را زندانی کرد. ولی با این وجود برکات این امام همام همواره وجود داشته و دارد که فرزندانش از همین برکات هستند و همانند ستارگان در آسمان هدایت می درخشند.

آیت الله علی اکبر رشاد در ادامه سخنان خود با اشاره به روایت به بررسی ریشه کذب پرداخت و گفت: فردی گرفتار دروغ می شود که دچار کمبود شخصیت و نفاق باشد. فرد با شخصیت دروغ گفتن را سبب کسر شأن خود می داند. ولی فردی که گرفتار وهن شخصیت باشد در مسائل مختلف همانند علمی دروغ می گوید.

خاطره ای از شجاعت علمی آیت الله العظمی گلپایگانی

رئیس شورای حوزه علمیه تهران یادآور شد: بنده یک بار از مرحوم آیت الله العظمی گلپایگانی درباره نماز سئوالی کردم. ایشان با وجود این که مرجع تقلید بودند که رساله، کتب فقهی و ده ها سال تدریس فقه داشتند و اصولا مراجع نسبت به ابعاد مختلف فقه آشنایت دارند، ولی با شهامت فرمودند «اکنون حضور ذهن ندارم، باید مراجعه کنم». فردی که از شخصیت والا و بالایی برخوردار باشد مرتکب کذب نمی شود.

گفتن «نمی دانم» شجاعت می خواهد

استاد رشاد، دروغ گفتن را ریشه در عدم شجاعت دانست و تأکید کرد: فرد شجاع، دروغ نمی گوید. برخی از ترس این که دیگران بگویند فلان مسأله را نمی داند، دروغ می گویند، چون گفتن این که «نمی دانم» شجاعت می خواهد. فرد بی شخصیت و خوار دروغ می گوید. فرد بزرگوار دروغ نمی گوید، البته ممکن است فردی از نظر مال و مقام بزرگ شده باشد ولی بزرگوار نباشد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در پایان گفت: نفاق نیز از دیگر دلایل دروغ گفتن است.  فردی که دروغ می گوید نفاق می ورزد به همین دلیل در بیشتر روایات کذب مادر خیانت معرفی شد.