علی ذوعلم: برنامه‌ریزی فتنه‌گران برای ۱۳ آبان شکست خورد

به گزارش اداره روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، حجت ‌الاسلام و المسلمین علی ذوعلم عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و رییس پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی این پژوهشگاه در گفت‌گو با خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس با اشاره به فتنه سال ۸۸ و حوادث برنامه‌ریزی شده توسط دشمن در آن سال، اظهار داشت: معمولاً آموزش و پرورش به دلیل اهمیت آن، آماج هدف‌گذاری دشمنان کشور قرار می‌گیرد و همواره در این ۴ دهه که از عمر انقلاب اسلامی گذشته است، دشمن بارها تلاش کرده تا معلمان و دانش‌آموزان را در برابر نظام قرار دهند.

وی افزود: با توجه به احیای امور تربیتی بین سال‌های ۸۴ تا ۸۸، اجرای فعالیت‌های پرورشی در مدارس و ارتباط مناسب آموزش و پرورش با نهادهای تأثیرگذار علمی و فرهنگی، فرهنگیان و دانش‌آموزان در جریان وقایع سال ۸۸ با آگاهی و بصیرت با فتنه برخورد کردند و تلاش دشمن را ناکام گذاشتند.

حجت ‌الاسلام و المسلمین ذوعلم اضافه کرد:‌ فتنه‌گران حتی تلاش داشتند بعد از آغاز سال تحصیلی سال ۸۸، مدارس را تعطیل کنند یا اغتشاشاتی در مدارس ایجاد کنند که موفق نشدند و این عدم موفقیت نشان‌دهنده این است که بدنه فرهنگیان و دانش‌آموزان با منویات دشمن و فتنه‌گران همسو نبودند.

رییس پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ادامه داد: سال ۸۸ در واقع شاهد ناکامی مفتضحانه برای طراحان فتنه بودیم؛ با وجود گزارش‌هایی که به ما می‌رسید که از نگرانی‌هایی در خصوص نفوذ در مدارس حکایت داشت اما تحرک تأثیرگذاری وجود نداشت وگرنه اگر این جریان در مدارس موفق می‌شدند جمع کردن این اغتشاشات سخت می‌شد.

وی با اشاره به برخی گزارش‌ها مبنی بر تحریک دانش‌آموزان در برخی مدارس غیردولتی برای پیوستن به اغتشاش‌گران، بیان داشت: این تحریکات توسط برخی معلمان صورت گرفته بود اما به جریان تبدیل نشد و در واقع استقبالی از آن در بدنه نظام آموزشی صورت نگرفت این تحرکات به خصوص در ۱۳ آبان سال ۸۸ شدت گرفت اما تنها بروز آن در حد شعار دادن در حیاط چند مدرسه معدود بود.

حجت ‌الاسلام و المسلمین ذوعلم خاطر نشان کرد: برخی تشکل‌های فرهنگیان با لباس صنفی و حرکات سیاسی در سال ۸۸ تلاش زیادی کردند تا فرهنگیان را با خود همراه کنند؛ اما ظهور و بروز تأثیرگذاری نداشتند و حتی برخی از آنها که پیش از آن وقایع به دلیل تخلفات اداری محکوم شده بودند سعی کردند تفسیر و رنگ سیاسی به محکومیت‌های خود بدهند.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی حضور مردم در حماسه ۹ دی را اوج بصیرت سیاسی و اعتقادی خواند و ادامه داد: استخوان‌بندی فکری جامعه، اسلامی است و این ریشه‌داری انقلابی باید تقویت شود. البته نه صرفاً برای اینکه اتفاقاتی مثل فتنه ۸۸ تکرار نشود؛ بلکه از جهت ایجابی مساله و ترسیم وضع مطلوب آینده باید به سمتی برویم که نسلی تفکرمحور و آگاه تربیت کنیم.

وی تصریح کرد: برای اینکه پایه‌های تمدن اسلامی شکل بگیرد باید در آموزش و پرورش بحث اندیشه‌ورزی و تفکر دانش‌آموزان را تقویت کنیم و از حفظ‌محوری به سمت فکرمحوری برویم و علاوه بر آن به تربیت سیاسی اهمیت بیشتری بدهیم.

حجت ‌الاسلام و المسلمین ذوعلم با اشاره به ضرورت ایجاد هویت ملی و اسلامی در دانش‌آموزان عنوان داشت: باید نسلی تربیت شود که نسبت به آینده نظام و مشارکت در پیشرفت کشور دغدغه‌مند باشند و به ایرانی بودن خود افتخار کند.

وی با اشاره به اهمیت تشکل‌های فرهنگیان و دانش‌آموزان در رسیدن به اهداف تربیتی آموزش و پرورش بیان داشت: خوشبختانه تشکل‌های انقلابی خوبی وجود دارد که هرچند تبلیغات و ویترین ندارند اما موفق و تأثیرگذار هستند و در این بین هم آموزش و پرورش وظیفه دارد تا از این تشکل‌ها حمایت کرده و خودش را شریک این تشکل‌ها قرار دهد.

رییس پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان اینکه نهادها و تشکل‌ها رکن چهارم در سند تحول بنیادین معرفی شده‌اند، تصریح کرد: باید برای بهره‌وری به این تشکل‌ها بیشتر بها داد زیرا این تشکل‌ها با وجود نقش و تأثیرگذاری مهمی که دارند اما از منابع مالی و حمایت برخوردار نمی‌شوند.

نویسنده کتاب فرهنگ معیار از منظر قرآن کریم اضافه کرد: باید تشکل‌های فکری تخصصی در آموزش و پرورش توسعه پیدا کند و به تشکل‌های دانش‌آموزی خصوصاً در دوره متوسطه دوم اهمیت بیشتری داده شود؛ این تشکل‌ها باید با رویکردهای مختلف ساماندهی و حمایت شوند.

حجت ‌الاسلام و المسلمین ذوعلم در پایان خاطر نشان کرد: متأسفانه بخش‌هایی از آموزش و پرورش دچار دغدغه‌های اقتصادی است؛ بخشی درگیر مسائل جناحی شده است و به این ترتیب بُعد تربیتی و کیفیت تعلیم و تربیت مغفول مانده است.