کتاب”کمپ ترک گناه” گناه شناسی و گناه گریزی از منظر اخلاقی

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی کتاب”کمپ ترک گناه” گناه شناسی و گناه گریزی از منظر اخلاقی درصدد است تا واژه ها و عبارات مرتبط با گناه که کاربردهای زیادی در ادبیات دینی ما دارد را از یکدیگر تمیز داده و طبق آیات موجود در قرآن کریم، انعکاس وسیع این واژه را مشخص و دامنه آن را نمایان سازد.

انسان گاهی کم کم به چیزی مثل گناه عادت میکند. باید گناه را شناخت، پیامدهایش را در نظر گرفت و راهی برای ترک آن یافت. “کمپ ترک گناه” گناه شناسی و گناه گریزی از منظر اخلاقی، درصدد است تا این مسیر را مشخص کند و انسان را در این راه کمک نماید.

این پژوهش، نتیجه تلاش علمی محقق ارجمند جناب آقای فرج الله هدایت نیاگنجی است که در گروه اخلاق، تربیت و روانشناسی مرکز پژوهش های جوان سامان یافته؛ و به تازگی توسط انتشارات کانون اندیشه جوان پژوهشگاه منتشر شده است و از پنج گفتار، به شرح زیر تشکیل شده است.

گفتار اول: مفهوم شناسی گناه

گفتار دوم: گونه شناسی گناه

گفتار سوم: علت شناسی گناه

گفتار چهارم: پیامد شناسی گناه

گفتار پنجم: روش شناسی گریز از گناه

هدایت نیادر بخشی از مقدمه کتاب خود چنین می نویسد:

توجه خاص به مسئله گناه و مباحث مربوط به آن در قرآن، احادیث و ادعیه‏ مأثوره، نشان ‏دهنده اهتمام شریعت مقدس اسلام به عصمت انسان‏ ها و طهارت و تکامل معنوی آنهاست. اصولاً فلسفه‏ بعثت انبیای الهی، خارج‌کردن بشر از تاریکی به سوی نور و تسهیل سیر تکامل معنوی آنان در جهت قرب الهی بوده است. گناه، به‏حقیقت، تاریکی است و انسان را از خداوند و رحمت گسترده‏ اش دور می‌کند و به تاریکی‏ ها می‏ کشاند.

توجه به ماهیت واقعی گناه و نقش آن در بازدارندگی بشر از تکامل معنوی،انسان دوراندیش را وامی‏ دارد گناه و اقسام آن را بشناسد. ازآنجا‏که طبیعت لذت‏ جوی انسان به گناه و لذت‏ های گذرای آن گرایش دارد و از درک لذت وصل به خدای سبحان غافل است، نظام تربیتی اسلام کوشیده است آثار دنیوی و عواقب اخروی گناه را تشریح و راه‏ های گریز از آن را معرفی کند تا شاید انسان، متنبّه و آگاه شود؛ برای نمونه در قسمتی از آیه چهارده سوره مبارکه نساء می‏ خوانیم: «هرکس از خدا و پیامبر او نافرمانی کند و از حدود مقرر او تجاوز نماید، او را در آتشی درآورد که همواره در آن خواهد بود و برای او عذابی خفّت‏آور است».

نیز مطابق بعضی روایات، هر شب و روز منادی از جانب خدای متعال ندا می‏ دهد که ای بندگان خدا! خدایتان را نافرمانی نکنید، پس اگر نبودند چهارپایانی که در چراگاه ‏ها هستند و کودکانی که در آغوش مادرانشان شیر می ‏خورند و پیرانی که بر سجاده‏ های خود در حال رکوع‏ اند، هرآینه بر شما عذاب نازل می ‏شد.

 

 گفتنی است کتاب”کمپ ترک گناه” گناه شناسی و گناه گریزی از منظر اخلاقی اثر فرج الله هدایت نیاگنجی، با قیمت ۱۰۰۰۰ تومان توسط انتشارات کانون اندیشه جوان، منتشر و در دسترس مخاطبان قرار گرفته است.

علاقمندان جهت کسب اطلاعات تکمیلی و تهیه کتاب می توانند به نشانی  www.poiict.irمراجعه کنند.