آشنایی با کتاب “حقوق کودک”

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، حجت الاسلام والمسلمین دکتر غلامرضا پیوندی مدیر و عضو هیات علمی گروه فقه و حقوق پژوهشکده نظام های اسلامی پژوهشگاه، دارای مدرک دکتری در رشته فقه و حقوق جزا است که از سال ۱۳۸۲ با پژوهشگاه همکاری دارد و در حوزه حقوق کودک به تحقیق و پژوهش پرداخته است.

گفتنی است اثر وی با عنوان فلسفه حقوق خانواده، در سال ۱۳۸۷ در جشنواره کتاب خانواده کشور و نیز جشنواره هفته پژوهش حائز رتبه اول شده است.

از ایشان خواستیم تا ضمن یادداشتی به معرفی کتاب خود با عنوان “حقوق کودک” برای علاقمندان این بحث بپردازند که متن کامل این یادداشت به شرح زیر است.

اثر ارزشمند”حقوق کودک”

این تحقیق که در یک پروژه کلی فقه کودک تعریف شده در طی چهار سال انجام شده است و تلاشی است بر این بحث که کودکان از چه حق ‌هایی برخوردار بوده و ساز و کار مناسب از نظر مقررات برای حمایت و برقراری این حقوق کدام است. همچنین تلاش شده است تا از سه جنبه به این بحث مهم و حساس پرداخته شود؛

منظور مطالعه تطبیقی در حقوق اسلام، اسناد بین المللی، حقوق موضوعه ایران و به مناسب حقوق برخی از کشورها می باشد.

مباحث این کتاب در دوبخش آمده است. بخش اول دو فصل دارد و فصل اول، دو مبحث. در مبحث اول، مباحث کلی و تعریف مفاهیم مهم بحث، از جمله مفهوم حقوق کودک و مفهوم کودکی و تبیین دوره کودکی(آغاز و پایان آن) و مباحث رشد و بلوغ مطرح شده است. در مبحث دوم، از منظری تاریخی، وضعیت کودکان و همچنین حقوق کودک در گذشته و حال و در جهان، ایران و اسلام تشریح شده است. فصل دوم نیز دو مبحث دارد: ابتدا، مبانی عام و اختصاصی حقوق کودک بررسی شده است و سپس در مبحث روش شناسی، دیدگاه های مختلف مطالعه و بررسی شده اند.

بخش دوم کتاب نیز حاوی دو فصل است: در فصل اول، حقوق کودک قبل از تولد و همچنین زمینه های شکل گیری آن تحلیل شده است. این مسائل به صورت مستقیم و غیرمستقیم به دوران بعد از تولد کودک مربوط می شود و برای آینده کودک اهمیت بسیار دارد. در نهایت، در فصل دوم از بخش دوم، سه مبحث پیش بینی شده است: مبحث اول به حقوق مدنی کودکان، بعد از تولد تا پایان دوران کودکی، اختصاص دارد: حق بر نام، حق بر رضاع، حق بر حضانت، ولایت و قیمومیت و … . در مبحث دوم، حقوق اجتماعی و فرهنگی و سیاسی کودکان، مانند تابعیت و ملیت، حق برخورداری از آزادی، حق بر آموزش و تربیت و پرورش و … مطالعه و بررسی شده است. در پایان، در مبحث سوم، وضعیت کودکان خاص و کودکان دارای وضعیت های خاص بررسی شده است.

 

لازم به ذکر است اثر “حقوق کودک” به قلم حجت الاسلام و المسلمین دکتر غلامرضا پیوندی در سال ۱۳۹۰ با قیمت ۲۲۰۰۰ تومان توسط سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر شده است.