نبایدهای عاشورا

نبایدهای عاشورا
نوشتاری از حجت الاسلام و المسلمین محمدعلی اسدی نسب مدیر گروه قرآن پژوهی پژوهشگاه

  • در بعد اهداف:

۱. نیت ناخالص و شرک الود برای مطرح شدن خود یا هیئت خود یا منطقه و شهر خود
۲. عدم توجه به توسل و ارتباط باطنی با امام حسین(ع).)

  • در بعد محتوا:
    ۱. عدم توجه به .بیان احکام شرعی در ابتدای هر مجلس، با اینکه فرصت مناسبی برای تبیین احکام شرعی است. ۲.عدم توجه عمیق به شناخت اسلام و قرآن و اهل بیت و فلسفه قیام امام حسین(ع).
    ۳. عدم توجه به بیان اخلاق اهل امام حسین(ع) و یارانش،
    ۴. عدم توجه به بیان مطالب روز و دور شدن از سکولاریسم در تبیین نهضتی که اساسش نفی سکولاریسم بوده است.
    ۵. بیان روضه‌ها و مطالب بدون مستند که باید توجه کرد که این روضه‌ها و نوحه‌سراییهای غیر مستند ولو فکر کنیم به نفع امام حسین (ع) باشد و مردمانی را بگریه آورد اما در دراز مدت به ضرر گوینده و دستگاه امام حسین(ع) است زیرا موجب وهن سخنان گوینده و سبب شک به امور یقینی مصائب امام می شود.
    ۶. اجتناب از مطالب دون شأن اهل بیت و امام حسین(ع) چرا که نباید چیزی که دون شأن عصمت است به او نسبت داد.
    ۷.  اجتناب از مطالب تفرقه انگیز در ضمن تقویت مبانی خود؛ امروزه هر حرکتی و سخنی از سوی سخنران یا مداح ممکن است به کلیبی تبدیل شود و در جهان اهل سنت پخش گردد و سبب ریختن خون شیعیان مظلوم و بی دفاع گردد. باید توجه کنیم که کسانی هستند وقتی برخی از کلیبها را می‌بینند معتقد می شوند اگر با عملیات انتحاری تعدادی شیعه را بکشند به بهشت می‌روند و ما باید این بهانه را از آنان بگیریم.
    ۸. نگاه جامع به نهضتی که تجسم همه اسلام بود و دارای بعد اعتقادی، اخلاقی و رفتاری در قلمرو فردی و اجتماعی است. اما هستند افرادی که عملا سکولارند و توجه به بعد اجتماعی این نهضت سرتا پا اجتماعی ندارند و متوجه نیستند که امام یک حرکت اجتماعی کرده و الا یزید و یزیدیان مزاحم او نمی‌شدند.
    ۹. پرهیز از گرفتن وقت مردم با ذکر مکرر یک مطلب با مداحیهای تکراری در بیان مکرر یک روضه.
  • در بعد رعایت ترک محرمات و مکروهات

۱.بد حجابی بلایی است که متاسفانه در ایران قابل مشاهده است و در مراسم محرم هم بکرات مشاهده می‌شود که سینه‌زنان و زنجیر زنان در وسط خیابانند اما در کناره‌های خیابان گروه‌های بسیاری از دختران و زنان بدحجاب قرار دارند و این منظره‌ای بسیار زننده است و نیز گاهی در این مراسم و پیاده‌روها و یا در روضه‌ها زنان و مردان مخلوط شده‌اند و در شلوغی‌ها تن به تن یکدیگر می‌زنند.
۲.اجتناب از سد معبر، افراد جامعه حق دارند که مسیر رفت و آمدشان مسدود نشود و سد معبر آنان تضییع حقوق آنان را در پی دارد و در نتیجه ضمانت ایجاد می‌کند و انسان را بدهکار افرادی می‌کند که نمی‌تواند بدهکاری خود را پرداخت نماید و از دین آنان رها شود زیرا آنان را نمی‌شناسد.
۳.عدم رعایت بهداشت(أ. نزدن ماسک،.ب.شرکت کسی که مریضی مسری دارد یا احتمال می دهد دارد و اگر احتمال می‌دهد به سبب حضور او کسی مریض شود نباید شرکت نماید.ج. لیوان های پلاستیکی یک بار مصرف برای چایی که معمولا داغ است نباید استفاده نشود چون بنابر گفته پزشکان سرطانزا است.ج. آشغال و لیوانهای یکبار مصرف را در مسیر و در خیابان و پیاده‌روها پرتاب کردن که زیبنده یک مسلمان نیست.)
۴. قمه زنی، رهبری معظم گفته اند قمه زنی نشود. این بدان علت است که اولا این کار و زخم کردن عمدی سر و بدن خود کار جایز نیست ثانیا ربطی به عزاداری ندارد زیرا دستور داریم همانگونه که برای کسان خود عزاداری می‌کنید برای اهل بیت هم عزاداری نمایید ثالثا این کار نه تنها برای امام حسین(ع) سودی ندارد که ضرر هم دارید زیرا مشاهده این صحنه‌ها هیچکس را به امام حسین(ع) علاقه‌مند نمی‌کند بلکه تأثیرهای منفی دارد.
۵. صداهای دلخراش با طبلهای بزرگ و پرسر و صدا و یا بلندگوها با صدای بلند؛ ایجاد آلودگی صوتی و صداهای بلند و گوش‌خراش مراسم امام حسین(ع) که تضییع حقوق مردم است.
۶. علامت‌گیری و افتخار به بزرگی یا سنگینی علامت و در نتیجه سد معبر به واسطه آن، یکی دیگر از مسایل ناروای مراسم است.
۷. ذبح گوسفند و ریختن خون در زیر پای عزاداران و نجس کردن مسیر عزاداری، که متاسفانه دایما آن را مشاهده می‌کنیم و در عمل هم نمی‌توانند درست آن را تطهیر نمایند و در نتیجه پاهای عزاداران نجس می‌شود و کار منکری انجام می شود.
۸.اختصاص همه وقت به نوحه و سینه زنی بدون استفاده از سخنران و آشنایی با قیام امام و فلسفه آن در برخی از هیئات قابل مشاهده است.
۹. برهنه شدن هنگام سینه‌زنی در برخی از هیئات گرچه در داخل مسجد و فضای بسته هم باشد را رهبری معظم نهی کرده اند چون ممکن است مفاسدی داشته باشد علاوه بر اینکه ربطی به عزاداری هم ندارد.
۱۰. طولانی کردن مراسم تا نیمه شب و گاهی تا ساعت یک الی دو بعد از نصف شب که موجب تضییع حق مردم و زمان استراحت آنان است علاوه بر اینکه سبب قضای نماز صبح بسیاری از جوانان است.