کتاب “فلسفه حقوق” مبانی نظری تحول نظام حقوقی به چاپ رسید

به گزارش اداره روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، کتاب “فلسفه حقوق” مبانی نظری تحول نظام حقوقی از حقوق سنتی تا حقوق مدرن، پنجاه و نهمین کتاب گروه فقه و حقوق اسلامی پژوهشکده نظام‌های اسلامی پژوهشگاه است که توسط آقای مهدی شهابی به زیور چاپ آراسته است.

تحلیل مبانی نظری تحول نظام حقوقی، در چارچوب تحول پارادایمی، باید از لحاظ فنی، بر اساس تحولات حوزه‌ مبنا مطالعه شود؛ تحولاتی که متاثر از جریان‌های فکری پیش‌گفته در حقوق سکولار و اسلامی است. موضوع این کتاب پرداختن به همین تحولات است. در حقوق غرب، از لحاظ ساختاری و نیز واقعیت تاریخی، می‌توان تحول پارادایمی نظام حقوقی را به گذار از حقوق سنتی به حقوق مدرن و گذار از حقوق مدرن به حقوق پست‌مدرن تعبیر کرد.

مطالعه‌ مبنای نظری تحول نظام حقوقی در چارچوب تحول یا گذار از حقوق سنتی به حقوق مدرن به‌عنوان یک فرایند، در نگاه اول مطالعه‌ای تاریخی است و باید امروزه این تحول در چارچوب عبور از حقوق مدرن به حقوق پست‌مدرن بررسی و تحلیل شود. با‌این‌حال، واقعیت این است که از یک طرف، درک تحول اخیر (حرکت به سمت حقوق پست‌مدرن) بدون تحلیل و شناخت حقوق مدرن و چگونگی شکل‌گیری آن ممکن نیست و از طرف دیگر، بدون مطالعه‌ حقوق سنتی نمی‌توان به برداشت درستی از حقوق مدرن دست یافت. وانگهی، از دید حقوق‌دانان غربی و با ‌توجه به این تقسیم‌بندی، حقوق اسلامی یا نظام حقوقی اسلام، حقوقی سنتی به‌شمار می‌رود و نظام حقوقی ایران، حداقل در ماهیت و محتوا، نظامی سنتی قلمداد می‌شود. بنابراین، مطالعه‌ گذار از حقوق سنتی به حقوق مدرن چندان هم تاریخی به‌نظر نمی‌رسد.

 

کتاب “فلسفه حقوق” مبانی نظری تحول نظام حقوقی از حقوق سنتی تا حقوق مدرن اثر مهدی شهابی،با قیمت ۴۰،۰۰۰ تومان توسط سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامیعرضه گردیده است.

علاقمندان جهت کسب اطلاعات تکمیلی و تهیه کتاب میتوانند به وبگاه سازمان انتشاراتپژوهشگاه مراجعه نمایند.