کتاب رویکرد شناختی در تحلیل اقتصاد اسلامی به چاپ رسید

به گزارش اداره روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، کتاب “رویکرد شناختی در تحلیل اقتصاد اسلامی” سی و هشتمین کتاب گروه اقتصاد اسلامی پژوهشکده نظام‌های اسلامی پژوهشگاه بوده که توسط حجت الاسلام و المسلمین علی‌اصغر هادوی‌نیا عضو هیات علمی این گروه به زیور چاپ آراسته شده است.

رویکردشناختی متکی بر علوم شناختی است. علوم شناختی حاصل ترکیب چند شاخه از علم از جمله فلسفه ذهن و روان شناسی است. رویکردشناختی به اقتصاد حاصل تعامل دو گستره از علوم بشری یعنی علوم شناختی و اقتصاد است.

از سوی دیگر اقتصاد اسلامی، علمی است که درصدد تبیین رفتارهای واقعی انسان با تکیه بر  آموزه های اسلامی می باشد. حال اگر بتوان چنین تبیینی را بر محوریت شناخت انجام بدیهم، در واقع توانسته‌ایم اقتصاد اسلامی با رویکردشناختی را معرفی نماییم.

قسمت مهمی از مطالعات رویکردشناختی به اقتصاد، درباره عقلانیت می‌باشد. بنابراین یک راه برای معرفی اقتصاد اسلامی با رویکردشناختی این است که بحث عقلانیت در اقتصاد اسلامی با دقت بیش تری مطرح گردد.

کتاب “رویکرد شناختی در تحلیل اقتصاد اسلامی” از شش فصل به شرح زیر تشکیل شده است:

فصلاول: کلیات

فصلدوم: معرفی رویکرد شناختی به اقتصاد

فصلسوم: تحلیل عقلانیت و تصمیم‌گیری در اقتصاد اسلامی

فصلچهارم: جایگاه لذت و سعادت در مطالعه اقتصاد اسلامی با رویکرد شناختی

فصلپنجم: جایگاه اطلاعات و شفافیت در مطالعه اقتصاد اسلامی با رویکرد شناختی

فصلششم: دستاوردها

کتاب “رویکرد شناختی در تحلیل اقتصاد اسلامی” اثر حجت الاسلام و المسلمین علی‌اصغر هادوی‌نیا، با قیمت ۲۷،۰۰۰ تومان توسط سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامیعرضه گردیده است.

علاقمندان جهت کسب اطلاعات تکمیلی و تهیه کتاب می‌توانند به وبگاه سازمان انتشارات پژوهشگاه مراجعه نمایند.