برادران و خواهران فاطمه(س)

در برخی منابع، خواهران و برادران حضرت فاطمه (س)، هشت تن  ذکر شده‌اند. از قاسم، عبدالله، طیب، طاهر و ابراهیم به عنوان برادران حضرت فاطمه (س) و از زینب، رقیه و ام‌کلثوم، به‌عنوان دختران رسول خدا(ص) و خواهران فاطمه (س) یاد شده است.

در برخی منابع دیگر تعداد فرزندان پیامبر(ص) بیش از این تعداد ذکر شده که به این سبب است که برخی از فرزندان رسول خدا(ص) بیش از یک نام و یا القابی داشته‌اند. همه برادران حضرت فاطمه (س) در کودکی از دنیا رفته‌اند، ولی در اینکه در چه سنی فوت کرده‌اند، اختلاف‌نظر وجود دارد. رقیه و ام‌کلثوم، خواهران حضرت فاطمه (س) در زمان جاهلیت، همسران عتبه و عتیبه، پسران ابولهب بودند که پس از بعثت و نزول سوره مسد، طلاق داده شدند و سپس اسلام آوردند. در برخی منابع ذکر شده رقیه و ام‌کلثوم به همسری عثمان‌بن‌عفان درآمدند و رقیه پس از جنگ بدر و ام‌کلثوم در شعبان سال نهم هجرت از دنیا رفتند.

زینب بزرگ‌ترین خواهر فاطمه (س) و همسر ابوالعاس بود که در سال هشتم هجرت از دنیا رفت. زینب از ابوالعاس، پسری به نام علی و دختر به نام امامه داشت که بنا به وصیت فاطمه (س) پس از درگذشت او، علی(ع) با امامه ازدواج کرد. برخی از منابع از زینب و رقیه به‌عنوان ربیه‌های پیامبر(ص) یاد کرده‌اند، نه دختران رسول خدا(ص)، همچنان‌که گفته شده طیب و طاهر، لقب‌های عبدالله بوده است.