کتاب “جریان شناسی سیاسی در ایران” برای چهاردهمین بار تجدید چاپ شد

به گزارش اداره روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، کتاب “جریان شناسی سیاسی در ایران” بار دیگر تجدید جاپ شده و به نوبت چاپ چهاردهم رسید. در این کتاب که به قلم دکتر علی دارابی تدوین گردیده است تلاش می‌شود تا درک صحیحی از تحولات سیاسی –اجتماعی ایران بخصوص در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی به نسل امروز منتقل گردد.

چاپ چهاردهم کتاب “جریان شناسی سیاسی در ایران” به قلم دکتر علی دارابی و در گروه انقلاب اسلامی پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعیپژوهشگاه، با یک مقدمه، سه فصل به همراه جمع‌بندی و نتیجه‌گیری تدوین گردیده است.

فصل اولبه کلیات و مبانی پژوهش، مفاهیم، ادبیات، پیشینه، پرسش‌ها، فرضیه‌ها و متغیرهای آن اختصاص دارد. فصل دوم جریان شناسی سیاسی در ایران از ۱۳۲۰ تا ۱۳۵۷ پنج جریان مذهبی یا اسلام‌گرا، ملی‌گرا یا ناسیونالیست، چپ یا مارکسیستی، ترکیبی و التقاطی و بالاخره سلطنت‌طلب با ویژگی‌های هر یک از جریان‌های مذکور حاملان و سخن‌گویان آن‌ها مطرح شده است.

فصل سومکتاب به جریان های سیاسی اسلام‌گرا در جمهوری اسلامی ایران اختصاص دارد. در ابتدای این فصل پس از تبیین مفهومی و جامعه شناختی جریان راست یا اصول‌گرا از ویژگی‌های این جریان، سیر تطور و تکوین آن از راست تا آبادگری و سپس اصول‌گرایی و نیز بانیان، حاملان و سخن‌گویان اصلی جریان اصول‌گرا یعنی حزب جمهوری اسلامی، جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، جامعه روحانیت مبارز تهران، حزب مؤتلفه اسلامی، جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی و آبادگران سخن به میان آمده است.

در بخش دیگری از فصل سوم، جریان‌شناسی چپ یا اصلاح‌طلب با احزاب و تشکل هایی چون مجمع روحانیون مبارز، سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی، دفتر تحکیم وحدت، کارگزاران سازندگی، مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم، جبهه مشارکت ایران اسلامی و حزب اعتماد ملی مورد نقد و بررسی قرار گرفته است. نکته مهم و مورد توجه در این قسمت، نقد و بررسی به نوعی آسیب‌شناسی اصلاح‌طلبی در جامعه ایران است.

دیگر مبحث این فصل به جریان سوم اختصاص دارد. جریانی که بر این باور بود که دوران چپ و راست خاتمه یافته و باید جریان جدیدی اداره امور را بر عهده گیرد.

بخش پایانی فصل سوم کتاب به دین‌اندیشان و جریان برخاسته از تفکر آن‌ها اختصاص دارد. این جریان خود به سه دسته سنت‌گرایان، ناقدان سنت و تجدد، و تجددگرایان تقسیم شده است و اهم آرا و دیدگاه‌های آن‌ها مورد بررسی و نقد قرار گرفته است.

جمع‌بندی و نتیجه‌گیری، درج آخرین فهرست احزاب و تشکل‌های سیاسی در ایران امروز به عنوان ضمیمه کتاب، در قسمت پایانی کتاب آورده شده است.

 

گفتنی است چاپ چهاردهم کتاب “جریان شناسی سیاسی در ایران” اثر دکتر علی دارابی، با قیمت  ۲۲۰۰۰  تومان توسط سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی چاپ و در اختیار مخاطبان قرار گرفته است.

علاقمندان جهت کسب اطلاعات تکمیلی و تهیه کتاب میتوانند به نشانی www.poiict.ir  مراجعه کنند.