ملاقات مدیران پژوهشگاه با هیات اساتید خارجی

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی عصر روز چهارشنبه مورخ ۶ بهمن‌ماه جاری گروهی از اساتید دانشگاه های خارجی با اعضای قطب فلسفه دین پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی دیدار کردند.

در این جلسه حجت‌الاسلام دکتر ساجدی در ابتدا به معرفی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و نیز قطب فلسفه دین پرداخت و از برنامه‌های انجام شده و پیش روی پژوهشگاه و قطب سخن گفت.

در ادامه، ایشان از اساتید داخل و خارج خواست تا به معرفی خود، سازمان و برنامه‌های پیش‌رو بپردازند.

دکتر اشکوف به منابع اصلی پژوهش در اسلوونی اشاره کرد و گفت که اساتید در اسلوونی بسیار علاقمند به مباحث دین هستند اما اساتید ایرانی در این حوزه به صورت تخصصی‌تر فعالیت می‌کنند لذا بسیار خوب است که دو مرکز ایرانی و اسلوونیایی و اساتید آنها با هم در ارتباط باشند و به تبادل اطلاعات بپردازند.

عبدالله گله‌داری و فرهات یونی هم درمورد دانشگاههای خود توضیحاتی ارائه دادند و گفتند که بهترین موضوعی که می‌تواند به‌عنوان موضوع تحقیق مشترک بین قطب فلسفه دین و مؤسسات و دانشگاههای خارجی مورد مطالعه قرار گیرد مبحث «علم و دین» است که یکی از مهمترین مباحث فلسفه دین و مباحث روز در دنیاست. آنها قول مساعد دادند که ارتباط میان قطب و مرکز خود را برقرار و تقویت نمایند.

ـ دکتر میروشه خوجه بعد از معرفی خود، آثار و مطالعات و نیز دانشگاه خودشان موضوعات مهمی را مورد مداقه قرار دادند. ایشان پیشنهاد کردند که نگرانی و مطالعه اصلی باید معطوف به خود مفهوم دین باشد. دین در عصر حاضر بسیار مورد بدفهمی واقع شد و معنای درستی از آن در همه‌جا ارائه نشده است. به این سبب بسیاری از تفاسیر خشونت‌طلبانه از دین به عمل آمده است.

بنابراین تمرکز اصلی فلسفه دین باید بر ماهیت و چیستی دین معطوف شود.

در ادامه جلسه اساتید ایرانی حاضر در جلسه نکات مغتنمی را درمورد فلسفه دین ارائه کردند و به‌صورت تخصصی وارد بحث با اساتید خارجی شدند. در این جلسه مقرر شد که یکی از دغدغه‌های اصلی باید بر مفهوم چیستی فلسفه دین باشد و این امر نیازمند دقت زیاد و مطالعه دقیق است.

در پایان نشست مقرر شد تفاهم‌نامه‌ای در باب همکاری علمی فی‌مابین، تدوین شده و اجرایی گردد.