حقوق مجرمان
مواجهه با دو مفهوم جرم و مجرم در سيره و سخن على(ع)بسى گونه گون است. در انديشه امام، مجرم همچون...
آيين دادرسى
از مجموعه قضاوت هاى على(ع)مى توان ساختارى نظام مند از سازمان قضايى و آيين دادرسى ارائه داد. يكى از اصول حاكم بر دادرسى...
امام على(ع) و سياست
واژه سياست به معناى اقدام به چيزى طبق مصلحت آن است. بر اساس مبانى اسلام، مى توان گفت سياست در معناى عام، تجلى ولايت...
اهداف و آرمانهاى حكومت
امام على(ع)درباره اهداف حكومتْ آموزه هاى بسيار دارد. امام احقاق حق مظلومان، تأمين امنيت، مبارزه با متجاوزان، و مديريت امور مالى را از جمله...
آسيبشناسى حكومت
آسيب شناسى حكومت اسلامى، شناخت مجموعه آفات و موانعى است كه بالقوه يا بالفعل آن حكومت را تهديد كند. مقصود از حكومت اسلامى...
ساختار حكومت امام على(ع)
ساخت اساسى قدرت در نظام جاهلىِ پيش از اسلام، هويتى قبيله اى داشت. اسلام هيچ گاه به الغاى كامل قبيله رأى نداد و در...
جامعه آرمانى
در انديشه شيعى، واژه «آرمان» بر واقعيت هاى برين دلالت مى كند. آرمان، به واقعيت هاى موجود بسنده نمى كند، بلكه در فراسوى افق...
امام على(ع) و مخالفان
پژوهش هاى تاريخى نشان مى دهد كه رفتار على(ع)با مخالفان خود هرگز سياسى نبوده است. هر چه هست، سلوك دينى است و سرسپردگى در...
امر به معروف و نهى از منكر
امر به معروف و نهى از منكر، جايگاه ويژه اى در نظام اعتقادى اسلام دارد. على(ع)نيز از اين مفهوم اساسى فراوان سخن گفته است....
عوام و خواص
تقسيم بندى جامعه به دو گروه خواص و عوام، از جمله تقسيم بندى هاى رايج است. عوام به معناى توده و عموم مردم، و...