اقتدار ایرانی اسلامی در کنار عقلانیت و بازدارندگی

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، دین مبین اسلام، سودای کشورگشایی ندارد و مقید به دفاع است، نه جنگ‌ستیزی، یعنی می‌خواهد مردم را به سوی خدا دعوت کند و از آنان که با اختیار، دین خدا را پذیرفتند، دفاع و حمایت کند؛ چراکه دشمنان این دین بسیارند و چاره‌ای جز دفاع نیست. جهاد در اسلام، جهاد دفاعی است و آمادگی نظامی، جنبه‌ بازدارندگی دارد تا دشمنان بدانند مسلمین قدرتمند هستند و از تعرض به آن‌ها بترسند.

چند روز گذشته و با عملیات غرورآفرین وعده صادق، نیروهای دفاعی کشورمان نشان دادند در راه حمایت از مظلومان و مستضعفان عالم و دفاع از حقوق مشروع و قانونی خود با اقتدار و صلابت ایستاده و با حملات قهرمانانه موشکی نیروی پرتوان هوا و فضای خود، موجب غرور و عزت ایرانیان عزیز و آزادی‌خواهان عالم و مجاهدان محور مقاومت شدند.

گفت‌وگوی روزنامه قدس با حجت‌الاسلام دکتر سیدسجاد ایزدهی، رئیس پژوهشکده نظام‌های سیاسی پژوهشگاه در مورد این عملیات افتخارآمیز و استنادات قرآنی مبنی بر ضرورت انجام چنین عملیاتی است.

وعده صادق مصداق آیات قرآن کریم است

دکتر ایزدهی در ابتدا با بیان اینکه از آیات نورانی قرآن کریم این‌گونه برداشت می‌شود که عملیات وعده صادق مصداق آیات قرآن کریم است؛ توضیح می‌دهد: در اسلام، اصل به سلاح در دست گرفتن نیست، اما با توجه به اینکه جنگ در بسیاری از مواقع جز به واسطه یک قدرت بازدارنده از بین نرفته و تجاوز و عداوت دشمن جز به واسطه سلاح خنثی نمی‌شود، در اسلام همواره بر تقویت بنیه نظامی تأکید شده است. در آیه۶۰ سوره انفال آمده است «وَأَعِدّوا لَهُم مَا استَطَعتُم مِن قُوَّةٍ وَمِن رِباطِ الخَیلِ تُرهِبونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَعَدُوَّکُم وَآخَرینَ مِن دونِهِم لا تَعلَمونَهُمُ اللَّهُ یَعلَمُهُم و َما تُنفِقوا مِن شَیءٍ فی سَبیلِ اللَّهِ یُوَفَّ إِلَیکُم وَأَنتُم لا تُظلَمونَ» یعنی هر نیرویی در قدرت دارید، برای مقابله با دشمنان‌ آماده کنید و همچنین اسب‌های ورزیده برای میدان نبرد تا به وسیله آن، دشمن خدا و دشمن خویش را بترسانید و همچنین گروه دیگری غیر از این‌ها را که شما نمی‌شناسید و خدا آن‌ها را می‌شناسد و هر چه در راه خدا و تقویت بنیه دفاعی اسلام انفاق کنید، به‌طور کامل به شما بازگردانده می‌شود و به شما ستم نخواهد شد.

ایشان تأکید می‌کند: بر اساس این آیه شریف باید قدرت نظامی و قدرت‌های بازدارنده را به هر مقدار که می‌شود مهیا کنیم و البته و غرض از آن نه از بین بردن دشمن، بلکه ایجاد خوف در دشمن برای بازدارندگی است. در زمانه‌ای زندگی می‌کنیم که رژیم کودک‌کش صهیونیستی، بدون هیچ حد و مرز اخلاقی و انسانی در حال انجام جنایت است و این دشمن دیوانه وحشی احترامی برای جان و مال و زندگی زن و مرد و کودک قائل نیست. در این زمان با منطق نمی‌شود جوابی به او داد و باید با قدرتی بازدارنده و برتر جلو او را گرفت و مانع او شد. اینجاست که استفاده از سلاح هم تجویز می‌شود، سلاحی دربرابر تجاوزکار. عرف بین‌الملل هم حق دفاع مشروع را برای کسی که سرزمینش مورد تجاوز قرار گرفته و کیان او تحقیر شده به رسمیت می‌شناسد.

وعده صادق، حق قانونی و مشروع

رئیس پژوهشکده نظام‌های سیاسی پژوهشگاه به برخی اقدامات وحشیانه رژیم غاصب اشاره کرده و می‌گوید: در ماه‌های اخیر رژیم صهیونیستی به صورت علنی بارها جنایاتی را علیه ما انجام داده است، ازجمله به شهادت رساندن میهمان ما و رئیس دفتر حماس، شهید اسماعیل هنیه، کشتار مردم بی‌گناه و مظلوم فلسطین و غزه و جنوب لبنان، شهادت سیدحسن نصرالله و دیگر فرماندهان شهدای مقاومت و شهید سید عباس نیلفروشان، عملیات تروریستی انجام داده و ما را با سلاح هسته‌ای تهدید کرده است. طبیعی است اگر حتی یکی از این موارد بود باز هم برای ما حق دفاع در برابر این رژیم غاصب وجود داشت. این پاسخ برای نظام نیز به رسمیت شناخته شده و محترم است، تا آنجا که بازدارنده باشد.

دکتر ایزدهی بیان می‌کند: عملیات وعده صادق پیام عقلانیت و بازدارندگی داشت، چرا که هم دین، هم حقوق بین‌الملل و هم منطق عقلانی حکم می‌کند در برابر دشمنی که هیچ منع و حدی برای خودش قائل نیست نباید مسامحه داشت و با او مدارا کرد. اگر او از تعدی‌گری باز داشته نشود، برای کارها، حمله‌ها و تجاوز بیشتر تشویق می‌شود. منطق عقلایی حکم می‌کند برای بازداشتن دشمن، نیروی بازدارنده ایجاد هزینه کند که به‌خاطر هزینه‌های گزاف، دیگر عمل و تجاوزی مرتکب نشود. با وجود اینکه حمله انجام شد اما غرض از سلاح، بازدارندگی و حق دفاع مشروع برای کشوری است که تحت ظلم قرار گرفته و حتی جامعه بین‌الملل آن را به رسمیت می‌شناسد.

وعده صادق و افزایش عزت و اقتدار ایران اسلامی

این استاد حوزه و دانشگاه به آیه ۱۹۴ سوره بقره نیز اشاره کرده و توضیح می‌دهد: در این آیه آمده است «فَمَنِ اعْتَدی عَلَیْکُمْ فَاعْتَدُوا عَلَیْهِ بِمِثْلِ مَا اعْتَدی عَلَیْکُمْ وَ اتَّقُوا أللهَ وَ اعْلَمُوا أَنَّ أللهَ مَعَ الْمُتَّقین» یعنی هر کس به شما حمله کرد، همانند حمله‌ وی بر او حمله کنید و از مخالفت فرمان خدا بپرهیزید و زیاده‌روی نکنید و بدانید خدا با پرهیزکاران است. با اینکه رژیم صهیونیستی خانه‌های مردم و فضای زندگی آنان را تهدید کرده و انسان‌های بی‌گناه زیادی را کشته و بقیه را از محل زندگی خود آواره کرده است اما نظام اسلامی فقط مکان‌های نظامی و اماکنی مانند فرودگاه‌ها را که جنایات و حمله‌های هوایی از آنجا صورت می‌گرفت مورد هدف قرار داد، چرا که هدف اصلی از بین بردن فتنه، ابزار جنگی، مقابله به مثل نسبت به سربازان و با هدف بازدارندگی است.

دکتر ایزدهی در پایان به شرایط دفاع مشروع و بازدارنده نیز اشاره کرده و می‌گوید: در حوزه دفاع مشروع و بازدارندگی سه عرصه باید مراعات شود. نکته اول اینکه عملیات موفق باشد و اگر عملیاتی موفق‌آمیز نباشد، دفعه بعد دشمن جری‌تر شده و تجاوز خواهد کرد. دیگر اینکه بازدارندگی داشته باشد. محدود بودن، بازدارندگی ندارد و باید تراز هم به‌گونه‌ای باشد که دربرابر اعمال بعدی دشمن ایجاد بازدارندگی کند و نکته سوم اینکه باید اقناع هم با او همراه باشد. جمهوری اسلامی به رژیم صهیونیستی حمله کرد، اعلام هم کرد این کار براساس دفاع مشروع است و بر همین اساس اماکن نظامی را مورد حمله قرار داد و تأکید داشت اگر این دفاع مشروع و حق مسلم به رسمیت شناخته نشود و دشمن دوباره تجاوز کند، این فرایند به شکلی سخت‌تر تکرار خواهد شد تا جایی که دشمن از کرده‌اش پشیمان شود. نیروهای دفاعی کشور ما تحت رهبری داهیانه، مدبرانه و حکیمانه رهبر معظم انقلاب با این انتقام درس‌آموز، احساس پیروزی کاذب رژیم صهیونیستی را تبدیل به ترس، ناامیدی و فشار کردند و موجب افزایش عزت و سرافرازی ایران سربلند در سراسردنیا شدند.