صهیونیست‌ها عملاً گرفتار پاسخ ایران شده‌اند

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، به نقل از خبرگزاری شبستان هم انديشی بين المللی ترور شهيد هنيه و آينده جبهه مقاومت دوشنبه ۲۲ مردادماه ۱۴۰۳ توسط گروه سیاست پژوهشگاه با همکاری پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، مرکز پاسخگویی به شبهات حوزه‌ علمیه، کمیته فرهنگی و آموزشی اربعین، معاونت بين اللمل بعثه مقام معظم رهبری و انجمن مطالعات سیاسی حوزه برگزار شد.

دكتر نورالدين ابولحيه استاد دانشگاه الجزاير در این نشست در سخنانی با عنوان «ترور شهید هنیه و گزینه های راهبردی ایران برای انتقام»، درباره پاسخ به ترور شهید هنیه گفت: باید برای این ترور یک پاسخ راهبردی داده شود. اما چرا می گوییم پاسخ راهبردی به این دلیل است که امکان دارد پاسخ ها عاطفی، احساسی و یا بر اساس احساسات عمومی مردم باشد در حالی که پاسخ باید بر اساس یک فرآیند دقیق، منطقی، سنجیده و حساب شده باشد.

وی گفت: آنچه در پاسخ راهبردی نه تنها برای ایران بلکه برای همه جبهه مقاومت در ایران، یمن، حزب الله و در لبنان و هر جای دیگر از کشورهای اسلامی حائز اهمیت است، این است که پاسخ باید حکیمانه باشد  واین دلیل هم برای این  است  که در پاسخ های راهبردی زمان چندان مهم نیست و اینکه دیگران چه می گویند و اینکه ایران یا حزب الله در دادن پاسخ  تاخیر کرده است، چندان اهمیتی ندارد. مهم این است که پاسخ دقیق و حساب شده باشد.

دكتر نورالدين ابولحيه تاکید کرد: آنچه در پاسخ راهبردی مهم است این است که پاسخ همراه با عجله نباشد که این نکته ای است که در قرآن کریم و سنت نبوی وجود دارد و ما را از عجله  کردن و کار بدون تحلیل و تحقیق بر حذر داشته است.

دکتر ابولحیه گفت: در شرایط کنونی اسرائیل به نحوی گرفتار پاسخ ایران شده است، چرا که در حقیقت آن کیان صهیونیستی که مبتنی بر زندگی مادی و رفاه آنها است، دچار مشکلات عدیده ای شده است و  برخی از مردم شهرها را رها کرده و بازارها نیز با مشکل جدی مواجه شده است و ما می‌دانیم مقابله ما با دشمن مبتنی بر ایجاد رعب و وحشت در میان آنها است، همان چیزی که در مفهوم قرآنی آن هم، وجود دارد. لذا این تاخیر پاسخ ایران سبب بروز مشکلاتی در موضوعات اقتصادی، راهبردی و امنیتی برای اسرائیل شده و حتی آسیب های روانی هم به رژیم صهیونیستی وارد کرده است.

وی این اقدام را و این وضعیت را به «پاسخ قبل از پاسخ» تعبیر کردند.  پاسخ قبل از پاسخ به این معنی است  که مشکلات زیادی برای رژیم صهیونیستی به وجود آورده و حتی نتانیاهو آرزو می کند کاش می توانست موشک بزند و مسئله را تمام کند و از این فشار روانی خارج شود. در شبکه های اجتماعی نیز عکسی وجود دارد به محض آنکه صدای موشک می آید  یا صدای تسلیحات نظامی پخش می شود افراد حمله می کنند و واکنش نشان می دهند؛ بنابراین در تاخیر پاسخ ایران مزیت‌ها و گزینه راهبردی وجود است. این تاخیر نوعی انتحار برای صهیونیست‌ها به حساب می آید.

دكتر نورالدين ابولحيه اظهار کرد: در حال حاضر نیز میبنیم که  فرودگاه های رژیم صهیونیستی تعطیل شده و بسیاری از پروازها به سمت اسرائیل لغو شده است؛ ضمن اینکه هر لحظه که از این ایام می گذرد، فشار روانی، فشار اقتصادی و فشارهای دیگر به رژیم صهیونیستی افزایش پیدا می کند. با این توضیحات گزینه تاخیر در پاسخ و حساب شده عمل کردن گزینه راهبردی درستی است و هر چند دشمنان هم بگویند چرا جمهوری اسلامی اقدامی از خود نشان نمی دهد، چندان اهمیت ندارد. مگر شهید اسماعیل هنیه یک رهبر مسلمان سنی در جبهه مقاومت نبود، پس چرا کشورهای رقیب و عربی دست به هیچ اقدامی نزدند و منتظرند تا ایران پاسخ اشرائسل را بدهد؟ برای مثال اگر شهید هنیه در قطر یا ترکیه ترور شده بود، آیا این دو دولت اقدام به پاسخ می کردند؟ هرگز اقدامی نمی‌کردند. می دانیم بسیاری از نیروها و رهبران حماس در زندان های سعودی و رژیم صهیونیستی هستند.

وی گفت: این نکته را نیز نباید فراموش کرد که ایران کار خود و تلاش خود را انجام داده وچرا که در تشییع پیکر رهبر مقاومت سنگ تمام گذاشته است و نمازی که آیت الله خامنه ای، رهبر انقلاب اسلامی بر سرجنازه این شهید خواندند و میلیون‌ها انسان به استقبال پیکر رهبر جبهه مقاومت و رهبر سنی در یک کشور شیعی آمدند، حکایت از نوعی همدلی و هماهنگی بین مسلمانان است.

استاد دانشگاه الجزایر با اشاره به اینکه ترور شهید هنیه برخلاف قوانین بین المللی بود، گفت:  ایران نشان داد که چگونه می‌توان بر اساس قوانین بین المللی در این جریان رفتار کرد، آنچنان که ایران در پرونده هسته ای خود نیز اجازه داد تا بازرسی‌ها انجام شود تا نشان دهد ایران بر اساس روابط بین المل و  قوانین و رویه هایی که در جهان وجود دارد، عمل می کند؛ بنابراین همه مردم از جمله رییس جمهور، مسئولان وزارت امور خارجه و همه مسئولان جمهوری اسلامی با اصل بحث جبهه مقاومت مشکلی ندارند، کما اینکه نماز آیت الله خامنه ای بر پیکر شهید هنیه بسیار قابل توجه برای رسانه ها بود. آن نماز با کلمات فصیح و زیبایی که آیت الله خامنه ای در نماز به کار بردندد بسیار تاثیرگذار بود و مورد توجه بسیاری از اندیشمندان قرار گرفت. همین که میلیون‌ها انسان شیعی به استقبال پیکر یک رهبر سنی رفتند، نشان دهنده این است که ایران اهل تفرقه در بین مسلمانان نیست، بلکه به دنبال ایجاد وحدت بین مسلمین است؛ بنابراین بنده با تاخیر در پاسخ ایران موافق هستم و با حکیمانه عمل کردن همدل هستم و باید این تاخیر وجود داشته باشد.