پژوهشگاه برای تمامی پرسش‌های انسان مومن و دیندار پاسخ و کتابی دارد

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی،‌ صادق عبداللهی مدیر محتوایی سازمان انتشارات پژوهشگاه در مصاحبه با خبرنامه روزانه نمایشگاه بین‌المللی کتاب، کتابینا؛ در مورد حضور پررنگ این انتشارات در نمایشگاه کتاب گفت: انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در سی‌و‌پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با هشتصد عنوان کتاب شرکت کرده است که چیزی در حدود یکصد عنوان چاپ جدید هست یعنی پس از نمایشگاه کتاب سال قبل تا این لحظه که اینجا هستیم این کتاب‌ها منتشر شده است. ادامه این گفت‌وگوی مفصل را با هم می‌خوانیم.

وظیفه سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی چیست؟

سازمان انتشارات وظیفه اصلی‌اش آماده‌سازی و نشر کتاب‌هایی است که پژوهشگاه فرهنگ واندیشه اسلامی تولید کرده است. این پژوهشگاه چهار پژوهشکده دارد؛ پژوهشکده حکمت و دین‌پژوهی، پژوهشکده فرهنگ‌پژوهی، پژوهشکده فقه و حقوق و پژوهشکده علوم قرآنی هر کدام از این‌ها تولیداتی دارند که توسط پژوهشگرهایی که متخصص آن رشته هستند و تمام وقت کار پژوهش انجام می‌دهند تولید می‌شود.

فرآیند کار اینگونه است که در چهل سال گذشته مواجهه ما ایرانی‌ها با جهان جدید، با مدرنیته پس از انقلاب شکل خاصی به خودش می‌گیر‌د. این مواجهه پرسش‌های جدید و موقعیت‌های جدید خلق می‌کند پرسش‌هایی که به وجود می‌آید را به مسئله‌های مشخص تبدیل می‌کنیم و در مورد آن‌ها اثر تولید می‌کنیم. برای مثال دغدغه دین‌داری در جهان معاصر یکی از دغدغه همه اندیشمندان این حوزه هست ما در این فضا توانستیم امسال کتاب‌های چاپ جدیدمان پرسمان دین‌شناخت را منتشر کنیم کتابی هست که به همه وجوه ناظر به مسئله دین می‌پردازد؛ قلمرو دین چیست؟ خواستگاه دین چیست؟ نسبت انسان و دین چیست؟ و این قبیل مسائل.

بعد پیشرفت‌های مثلا فیزیک و زیست‌شناسی باعث می‌شود که ما در مورد آفرینش بر مبنای کتاب مقدس تردید کنیم آیا نظریه تکامل داروین صحیح است آیا فرگشت صحیح است آیا می‌شود همه جهان را با فیزیک توصیف کرد! ما کتاب الحاد جدید را برای این فضا داریم، کتاب خداباوری و دانشمندان معاصر غربی را درآوردیم، برهان نظم و چالش‌های الحاد جدید را داریم، انسان میمون نیست را در این فضا نوشتیم، دین و تکامل رو تو این فضا منتشر کردیم.

 

کتاب

 

مسئله بعدی این هست که آیا فلسفه اسلامی یک تبار تمام شده دارد که بعد از ابن رشد دیگه ادامه پیدا نکرده است یا اینکه این فلسفه ادامه پیدا کرده و می‌تواند هنوز به پرسش‌های انسان پاسخ بدهد. ما یک منظومه معرفتی را در پژوهشگاه طراحی کردیم این منظومه توسط آقای محقق محمدعلی اردستانی که ایشان فلسفه هستی را در دو جلد کار کردند؛ هستی اطلاقی و هستی تشکیکی و هستی مراتبی که هستی مراتبی را سال گذشته آوردیم و امسال هستی اطلاقی را آوردیم، تنها کتابی است که در طول تاریخ اندیشه به طور مستقل و تخصصی به مفهوم لایتناهی در ذات باری تعالی پرداخته است، همین نویسنده فلسفه عقل و فلسفه خیال را امسال در نمایشگاه دارد.

در بحث روش‌شناسی اجتهاد، بالاخره ما قائل به دین فقاهتی هستیم و این فقه باید بتواند به روز و کارآمد بشود و روش‌شناسی نیاز دارد. ما الگوریتم اشتهاد را در دو جبهه داریم اجتهاد تمدنی را آوردیم کتاب بسیار وزین روش‌شناسی اجتهاد از جناب آقای ابوالقاسم علیدوست را آوردیم که قبلا ایشان کتاب فقه و حق، فقه و عرف و فقه و مصلحت را در این زمینه داشتند.

در فضای جریان‌شناسی که به نوعی بیان مواجهه ما با غرب جدید هست از صفویه به این‌طرف کتاب‌های ریز و درشتی نوشته شده است پک بسیار خوبی آوردیم که می‌توانم  به جریان‌شناسی سیاسی آقای دارابی اشاره کنم، لیبرالیسم در ایران، جریان‌شناسی چپ در ایران و جدیدترین کتاب اون جریان‌شناسی تجدید نظرطلبی‌ست که به پشیمانی از انقلاب اسلامی پرداخته است. یک کتاب را در مورد خوانش پسا استعماری از هویت ایرانی امسال در نمایشگاه و یک کتاب مورد سرمایه اجتماعی و عدالت  آوردیم. نکته خیلی مهمی که وجود دارد در پسا کرونا شکل حکمرانی جهان دارد تغییر می‌کند ما در این زمینه حکمرانی در فضای سایبر رو کار کردیم و امسال با کتاب حکمرانی شبکه‌ای به نمایشگاه اومدیم.

عناوین جدید انتشارات در نمایشگاه کتاب چیست؟

در کل بخواهم عنوان‌های جدید را نام ببرم و بگویم چه کار کردیم خیلی مجال گسترده‌تری را طلب می‌کند می‌توانم به اجمال بگویم که تقریبا برای تمامی پرسش‌هایی که در زیست یک انسان مومن و یک دیندار در جهان معاصر به وجود می‌آید پژوهشگاه پاسخ و کتابی دارد و جالب اینجاست که این پاسخ‌ها را در چهار سطح می‌دهد سطح پژوهشگاه، کتاب‌هایی که با لوگوی پژوهشگاه عرضه می‌شود، سطح تخصصی نخبگانی و میشه گفت حوزوی دانشگاهی است. بعد کانون اندیشه جوان همان محتوا را بروز رسانی می‌کند و تبدیل می‌کند به محتوایی که برای دانشجویان سال‌های اول، افراد پایان دبیرستان و حوزویان سطوح ابتدایی حوزه کاربرد دارد.

بعد راه‌نشان را امسال اضافه کردیم کتاب‌های مهارتی که مخاطبش بیشتر خانواده‌ها هستند را مخاطب قرار می‌دهد، مثل سبک زندگی دانشجویی، شادی به شرط لبخند، مثل دوری از تنبلی اجتماعی، مثل داستان عشق، حمایت از دختران یا پسران در فضای اجتماع این موضوعات را دارد و نشر فام را ما داریم که همان کتاب‌های پژوهشگاه را در فضای غیر نخبگانی ترویج می‌کند بله این سه تا نشر هست؛ پس ما یک نشر مادر داریم که سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی‌ست و سه  نشر دیگر داریم یکی فام، دیگری کانون اندیشه جوان و بعدی راه‌نشان است و همه کتاب‌های این چهار نشر در این غرفه امسال عرضه شده است.

استقبال از غرفه‌تان در نمایشگاه چطور بوده است؟

در مورد استقبال مخاطبان از نمایشگاه کتاب باید بگم  پس از کرونا که باعث اختلال این وضعیت شده بود نسبت به سال گذشته که ما بودیم من تصور می‌کنم استقبال در مجموع بهتر شده است بخش مجازی ما هم طبق آماری که از بخش نمایشگاهی داشتم تقریبا پا به پای بخش فیزیکی و حضوری پویا هست و آمار فروش خوبی را داشته است.

کتاب

پیش‌بینی می‌کنید چه عناوین پرفروشی داشته باشید؟

نوع استقبال جوری است که همه پیش بینی‌های ما را برهم می‌زند مثلا سال گذشته من خودم تصور نمی کردم که از چالش‌هایی که علم برای دینداری به وجود آورده است استقبال شود. پارسال الحاد جدید کتابی بود که ما ارائه‌اش کردیم و الان به چاپ سوم رسیده است در طول یک سال خب عجیب بود! از فیزیک‌دانان معاصر و خداباوری خیلی استقبال شد و از جریان‌شناسی سیاسی خیلی استقبال شد چیزی که امسال متصوریم پیش‌بینی می‌کنیم  از دوتا کتاب‌های ما استقبال خیلی خوبی شود. یکی روش‌شناسی اجتهاد آقای ابوالقاسم علیدوست و دیگری فلسفه خیال آقای محمدعلی اردستانی است بخاطر اینکه یکی در روش‌شناسی بسیار پیشتاز است و دیگری یعنی فلسفه خیال در انسان‌شناسی طرح جدیدی درافکنده که هم برای پزشکان کاربرد دارد هم کسانی که ماورالطبیعه کار می‌کنند کسانی که با علوم غریبه کار می‌کنند کسانی که روانشناسی کار می‌کنند یک خوانش متفاوت از ساحت‌های انسان و حضور انسان در جهان آفرینش ارائه داده است.

غرفه شما برای بازدیدکنندگان چه خدمات ویژه‌ای در نظر گرفته است؟

ما در بحث تخفیف ناگزیر هستیم به آنچه که نمایشگاه قانون گذاشته است یعنی ده درصد تخفیف پایبند باشیم و نمی‌خواهیم که برخلاف نمایشگاه حرکت کنیم. منتها برای مخاطبان‌مان سه وضعیت را در نظر گرفتیم؛ یک گپ و گفتی که بنده و سایر نیروهای محتوایی مستقیم با خود مخاطبین داریم دوم گپی با نویسنده است که مخاطبان با نویسندگان ارتباط می‌گیرند و سوم بسته‌های پیشنهادی ما بر مبنای مسائل هست و این بسته‌های پیشنهادی کتاب‌ها را از گروه‌های مختلف بخش‌های مختلفی که انتشارات داشته با نگاه‌های مختلف جمع آوری کردیم و خدمت مخاطب تقدیم می کنیم.

گفتنی است سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «بخوانیم و بسازیم» از ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ در محل مصلی امام خمینی(ره) به شکل حضوری و در سامانه ketab.ir به صورت مجازی برگزار می‌شود.