به گزارش اداره روابط عمومی و اطلاع رسانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، و به نقل از رادیو گفت و گو، آقای صادق عبداللهی مدیر محتوا در سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با برنامه «گفتگوی اجتماعی» به مناسبت هفته پژوهش در مورد محتوا در این سازمان مصاحبه كرد.
عبداللهی ارجنكی گفت: پس از انقلاب با بروز مسائل جدید برای نظام اجتماعی و زیست مردم كشور و جهانی آن در كنار سایر ملتها پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی وارد میشود تا بتواند مسائل را رصد كرده و به آنها پاسخ دهد.
وی ادامه داد: این پژوهشگاه دستاوردهای زیادی داشته است. برای مثال مالكیت فكری، مسائل الحاد جدید كه از پیشرفت دانش جدید حاصل میشود جزو دستاوردهای پژوهشگاه است. همچنین این پژوهشگاه در بخش پیوست نگاری فرهنگی برای یك مركز مشخص سفارش كار میپذیرد و پژوهشهایی كه میشود در مراكز مورداستفاده قرار میگیرد.
مدیر محتوا در سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گروه حقوق را یكی از بخشهای ملموس پژوهشگاه برشمرد و تشریح كرد: این بخش با مسائل جدید خانوادهها روبهرو میشود. منازعات و جدالها در این بخش مورد بررسی قرار گرفته و پژوهشگاه در آن حوزه ورود و در صورت نیاز به حریم خصوصی افراد وارد میشود. در حوزه حقوق كودك و فرزندخواندگی نیز پژوهشهایی انجام شده است. بهطوركلی باتوجهبه آنكه سازمان انتشارات خروجی تولیدات پژوهشگاه است در طول ۳۰ سال گذشته حدود هزار و ۵۰۰ اثر تولید شده و در واقع هزار و ۵۰۰ پژوهش به سامان رسیده است. بیش از ۵۰ درصد آثار هنوز زنده بوده و تولید میشوند و حاكی از كاربردیبودن آن آثار است.
عبداللهی ارجنكی در مصاحبه با رادیو گفتوگو با تأكید بر ضرورت هماهنگی بین تمام پژوهشگاهها خاطرنشان كرد: مهمترین كار واحد محتوای پژوهشگاه واسطهگری بین مردم و تولیدكنندگان اثر است. اثر تولید شده را به مخاطبان رسانده و با رصدكردن زندگی مردم، مسئلههایی را یافته و به مؤلفان پیشنهاد تولید اثر میدهد.
در رویكرد پژوهشگاه ۷ مورد وجود دارد؛ نظریه پردازی و نوآوری علمی در جهت توسعه و تعمیق معرفت دینی در قلمرو حكمت و اندیشه دینی، تحكیم بنیادهای معرفتی گفتمان فكری انقلاب اسلامی در زمینه نظامات اجتماعی، بازاندیشی معرفت به جامانده از سلف در حوزه دین پژوهی، مطالعه تطبیقی میان نظریههای داخلی و نظریههای رقیب در قلمرو حكمت و اندیشه دینی، دفاع علمی از فرهنگ و اندیشه اسلامی، ارائه شایسته و اثربخش معارف وحیانی و تعالیم اهل بیت(ع) ناظر به مسئلهها و نیازهای نوپدید در جامعه و تربیت صاحب نظران متعهد و آگاه به زمان ناظر به موارد قبلی رویكردهای پژوهشگاه است.
وی در مورد تربیت صاحبنظران تشریح كرد: فقدان آن در نظام آموزشی و آموزش عالی بهشدت احساس میشود. فضای علومانسانی مانند مهندسی نیست بلكه نیاز به یك تجربه زیسته دارد و لازم است همانند یك دستیار بر روی دست انسان قبلی كه پژوهشی را انجام داده نگاه كرد و كار را پیش برد.
عبداللهی ارجنكی با اشاره به عقبماندگی حدود ۶۰۰ سال از مسیحیت به لحاظ ظهور دین اسلام و همچنین عقبماندگی ۳۰۰ سال از جهان غرب خاطرنشان كرد: برایآنكه یك راهرفته مدام تكرار نشود باید مسائل را با یكدیگر مدام تطبیق دهیم تا راههای رفته را یكبار دیگر تجربه نكنیم.
این مدیر با بیان اینكه در طول ۳۰ سال اخیر آثار پژوهشگاه بیش از ۵۵۰ جایزه و تقدیرنامه دریافت كرده اضافه كرد: در زیست اجتماعی مردم برای آنكه یك مسئله یا لایحه حقوقی در زندگی آنها بررسی شود امكانپذیر نیست و از پژوهش برای آن استفاده میكنیم. اگر پژوهش صورت نگیرد نمیتوان هیچ مسئله بنیادی را حل كرد.
وی با اشاره به ترجمه بیش از ۲۰۰ اثر پژوهشگاه به سایر زبانها گفت: در ۳۰۰ سال گذشته ایران مردم با نوعی فقدان در اندیشه ورزی عمیق مواجه بودند. پژوهشگاه تاریخ گذشته را رصد كرده و در تلاش است این فقدان در طول ۳۰۰ سال گذشته را جبران نماید.
همچنین دكتر محمدحسن شاهنگی مدیر پشتیبانی و هماهنگی پژوهش پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی بیان كرد: در این پژوهشگاه رویكردهای مهمی از جمله مسئلهمحوری در آثار و پرهیز از كلیگویی، تولید اثر ناظر به نیاز و دغدغههای مخاطب، آیندهپژوهی و عدم سكون در زمان حال از جمله رویكردهای پژوهشگاه است.
وی افزود: رویكردی كه در پژوهشگاه مدنظر قرار گرفته پیوند آموزش و پژوهش است چرا كه دانشگاه و پژوهشگاه باید در تعامل با یكدیگر باشند.