ضرورت تدریس اخلاق مصرف در کنار تئوری‌های مصرف با هدف تحقق شعار سال

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و عضو هیأت علمی گروه فلسفه پژوهشگاه در گفت‌وگو با ایکنا اظهار کرد: برای اینکه دانشگاه‌های کشور در تحقق شعار سال مفید و مؤثر واقع شوند از دو جهت باید فضای دانشگاه به مقوله «مهار تورم و رشد تولید» ورود پیدا کنند؛ اول مربوط به گفتمان‌سازی و دیگری مربوط به تحلیل ارتباط شعار سال با نظریه‌های علمی در کتاب‌های درسی است.

وی افزود: در دانشگاه‌های کشور رشته‌هایی مانند اقتصاد، روانشناسی، جامعه‌شناسی و غیره وجود دارند و تدریس می‌شوند که ضرورت دارد تمام این رشته‌ها مبتنی با شعار سال تدریس و تحلیل شوند.

تدریس اخلاق مصرف در کنار تئوری‌های مصرف

عضو هیأت علمی گروه فلسفه پژوهشگاه ادامه داد: به عنوان مثال رهبر معظم انقلاب اسلامی در حرم مطهر امام رضا(ع) پیرامون الگوی مصرف سخن گفتند و هرچند در رشته اقتصاد درباره الگوی مصرف تئوری‌های بسیار زیادی وجود دارند و درباره این تئوری‌ها مباحث بسیار زیادی طرح شده‌ ولی هیچ‌یک درباره اخلاق مصرف سخن نمی‌گویند. ما که در جامعه فقط نیاز به تدریس و بسط و گسترش تئوری‌های مصرف نداریم و تدریس نظریاتی مانند نظریه تابع مصرف فریدمن به تنهایی کافی نیست، بلکه ضروری است در کنار تئوری‌های مصرف بحث اخلاق مصرف هم رواج و توسعه پیدا کند.

خسروپناه تأکید کرد: حتماً باید بحث اخلاق مصرف و ارزش‌هایی که در حوزه مصرف وجود دارند در دانشگاه‌ها مطرح و تدریس شوند.

نقش آموزش و پرورش در تحقق شعار سال

وی به نقش آموزش و پرورش در تحقق شعار سال در کنار دانشگاه‌ها اشاره کرد و گفت: به نظر من مهمتر از دانشگاه‌ها، آموزش و پرورش نقش اصلی و اساسی را در تحقق شعار سال دارد. اگر مدارس و مهدکودک‌ها در آموزش نونهالان و نوجوانان در حوزه مصرف صحیح و اخلاق مصرف اهتمام ویژه از خود نشان دهند قطعاً بعد از اینکه تشکیل خانواده دادند این فرهنگ و اخلاق مصرف را در خانواده ترویج خواهند داد.