بزرگترین و جامع ترین معجم موضوعی قرآن – ۲۵

عنوان مقاله : بزرگترین و جامع ترین معجم موضوعی قرآن – ۲۵
نویسنده : بهمنی، سعید
منبع :

مجله کوثر – پاییز و زمستان ۱۳۸۴ – شماره ۱۸ (از صفحه ۹۳ تا ۱۰۱)


قسمتی از متن مقاله :

بسیاری از مفسران سخت کوش و ژرف اندیش قرآن، هر یک از موقِف گرایش و ذائقه خود به قرآن نگریسته اند این طبقه از دانشمندان اسلامی، هرچند درتبیین ابعاد و زوایای فرهنگ قرآن، تلاش و مجاهدت ارزشمند بسیارکرده اند، اما هرگز نتوانسته اند گستره معارف قرآن را به شکل جامع و فراگیر در پیش روی مسلمانان نهند. در قرآن مجید، تعالیم و آموزه هایی است که همچنان بکر باقی مانده و دستِ تحقیق و تألیف، آنها را لمس نکرده است و شیفتگان بسیاری می توانند هر روز بدان روی آورند و ساحتی از آن را تفرّج کنند و به سرزمین های ناشناخته‌ای از معرفت پای گذارند. این نیاز مقدس و این راه دراز، بلند همتانی را می خواهد که گرد هم آیند و با تلاشی تازه و با به کار گیری ابزار مدرن، راه نپیموده را هموار کنند و راه ورود به عرصه های گوناگون فرهنگ قرآن را بگشایند. حاصل جهاد علمی خود را فرا روی مشتاقان قرار دهند و همه را به این خوانِ نعمت صلا زنند.

نخستین هدف این اثر، گردآوری همه اطلاعات بر اساس مفاهیم و در نهایت طبقه بندی آنها برای استفاده آسان و سریع خواننده است. در این شیوه، آیات قرآن بر اساس معنا و محتوای آنها، فیش برداری و نمایه سازی می شود و سپس زیر عناوین و موضوعات کلی و یا نسبتاً کلی قرار می گیرد.

سی و یک هزار فیش و بیش از هشتاد هزار موضوع ره آورد تلاش های چندین ساله ای که برای باروری و شکوفایی آن فکر بکر، هزینه شد…..


دانلود مقاله : بزرگترین و جامع ترین معجم موضوعی قرآن – ۲۵