دایره المعارف «اسلام» و«مردم مسلمان» – ۴۸

عنوان مقاله : دایره المعارف «اسلام» و«مردم مسلمان» – ۴۸
نویسنده : نوری ، محمد
منبع :

مجله کتابهای اسلامی » تابستان ۱۳۸۴ – شماره ۲۱ (از صفحه ۱۹ تا ۲۶)


قسمتی از متن مقاله :

ترجمه دایره المعارف اسلام لیدن از سوی وزارت آموزش ملی ترکیه برنامه‌ریزی و پشتیبانی شد.

بدین منظور در تاریخ هستم مارس ۱۹۳۹ به دستور حسن علی یوجل وزیر معارف وقت در دانشکده ادبیات دانشگاه استانبول تشکیل شد. پس از آنکه گزارش کمیسیون به تأیید وزیر رسید اداره ترجمه تشکیل شد و کار ترجمه آغاز گردید.قرار بود کوچک‌ترین دخل و تصرّفی در متن دایره المعارف به عمل نیاید و اگر لازم شد«مدخل»هایی به متن افزوده شود. به‌هرحال ترجمه این دایره المعارف در سیزده جلد از سالهای ۱۹۴۰ تا ۱۹۵۷ به پایان رسید.

اشکالات دایره المعارف اسلام لیدن ضرورت تهیه دایره المعارفی دیگر را به میان کشید.اثری که بتواند تاریخ، فرهنگ و تمدن اسلامی را به شکل اصلی و واقعی معرفی کند.به این غلت بود که بنیاد دیانت ترکیه در سال ۱۹۸۰ قدم در این راه گذاشت و پس از انجام تمهیدات لازم سازمان دایره المعارف اسلام را در ۱۹۸۳ تأسیس کرد. ظرف پنج سال بعد نهادهای علمی و اداری این سازمان تشکیل و ماهیت دایره المعارف تعیین گردید.با مطالعه حدود پانصد منبع اسلامی(جدید و قدیم)لیست ۲۲ هزار مدخل فراهم آمد.با توجّه به اینکه هر جلد حدود هشتصد مدخل را در خود جای داده، حدود سی جلد خواهد شد.

مهم‌ترین ویژگی این دایره المعارف علاوه بر عکسهای زیبای رنگی و تصویر اسناد، جنبه تالیفی بودن آن است.حتی در مدخل‌یابی نظر به هیچ منبعی نداشته است علاوه بر توجه به موازین علمی و منابع اصلی اسلامی تصمیم گرفته شد به تاریخ، تمدن و فرهنگ ترک نیز توجه شود.


دانلود مقاله : دایره المعارف «اسلام» و«مردم مسلمان» – ۴۸