معرفی و بررسی دائره المعارف‌ پیامبر اکرم(ص)و صحابه – ۸۷

عنوان مقاله : معرفی و بررسی دائره المعارف‌ پیامبر اکرم(ص)و صحابه – ۸۷
نویسنده : عباسی، علی اکبر
منبع :

مجله رشد آموزش تاریخ » بهار ۱۳۸۶ – شماره ۲۶ (از صفحه ۴۲ تا ۴۶)


قسمتی از متن مقاله :

«دائره المعارف پیامبر اکرم(ص)و صحابه»از معدود کتاب ‏هایی‏ است که ب ه طور جامع به زندگی ، بعثت و دعوت پیامبر،و هم‏چنین‏ هجرت،عزوات و سیره‏  سیاسی،فرهنگی،اقتصادی و اجتماعی‏ آن بزرگوار و چهار خلیفه‏ ی نخستین و دیگر صحابه می‏ پردازد.این‏ کتاب توسط جمعی از فرهیختگان مسلمان هندی،زیر نظر شهید اشرف به زبان انگلیسی تألیف گردیده و در ۱۵ جلد منتشر شده است. مقاله‏ حاضر به بررسی مباحث این دائره المعارف می‏ پردازد.

شهید اشرف،مؤلف هندی که کتاب دائره المعارف پیامبر اسلام‏ و صحابه‏۱زیر نظر او نگارش یافته،بانی دائره المعارف‏ های بزرگ و متعددی در زمینه‏ های اسلامی به زبان انگلیسی در هند است و از جمله‏ آن‏ها می‏ توان به دائره المعارف اسلام‏۲،دائره المعارف فرهنگ‏ و تمدن اسلامی‏۳اشاره کرد.

کتاب حاضر نیز در ۱۵ جلد از جنبه‏  های مختلف به زندگی پیامبر اسلام پرداخته و تمام مبحث با محوریت آن بزرگوار مورد بررسی قرار گرفته است.در جلد اول دائره المعارف،در مورد پیامبران الهی قبل از حضرت محمد(ص)و سیره‏ زندگانی و رسالت نبوی آنان سخن رفته‏ است.فصل‏ هایی از این جلد درباره‏ حضرت آدم، شعیب، ادریس ع نوح، هود، صالح، ابراهیم، لوط، اسماعیل،اسحاق، یعقوب یوسف.همچنین ایوب،یونس،موسی،بوشع،الیاس، حزقیل،ساموئل،داود،سلیمان،عزیز،زکریا،یحیی و بالاخره‏ عیسی است.در پایان هم،ماجراهایی مثل ماجرای حضرت خضر و اصحاب الرس و تجدید بنای بیت المقدس به آن ضمیمه شده است. منابع و مآخذ هم صفحات پایانی جلد را تشکیل می‏ دهند.


دانلود مقاله : معرفی و بررسی دائره المعارف‌ پیامبر اکرم(ص)و صحابه – ۸۷