مقایسه و نقد دائره المعارف های قرآنی معاصر – ۶۹

عنوان مقاله : مقایسه و نقد دائره المعارف های قرآنی معاصر – ۶۹
نویسنده : رضایی اصفهانی، محمد علی
منبع :

مجله پژوهش و حوزه » پاییز و زمستان ۱۳۸۴ – شماره ۱۹ و ۲۰ (از صفحه ۱۹۰ تا ۲۱۷)


قسمتی از متن مقاله :

نوشتار حاضر جستاری است در چیستی دائره‏المعارف و ویژگی‏ها و تاریخچه آن. سپس دائره‏المعارف گونه‏های قرآنی پیشین را برمی رسد. همچنین به معرفی سه دائره‏المعارف بزرگ معاصر، می‏پردازد؛ یعنی دائره‏المعارف قرآن لایدن، دائره‏المعارف قرآن کریم مرکز فرهنگ و معارف قرآن، دانشنامه قرآن‏شناسی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی.در پایان نیز این سه دائره‏المعارف را در اهداف، ساختار و مدخل مقایسه می‏کند و نقاط قوت و ضعف هر کدام را می‏ شمارد.

اصطلاح دائره‏المعارف ( Encgclooedia) را نخستین بار پطرس بستانی، در حدود ۱۸۷۶ م، به زبان عربی و حوزه فرهنگ اسلامی وارد کرد.

دهخدا درباره واژه «دائره‏المعارف» می‏ نویسد:

حاوی العلوم. کتابی حاوی مجموع معارف انسانی. فرهنگ فنون و علوم. خلاصه قابل فهمی از معارف بشری. شاخه‏ ای از اطلاعات علمی، حاوی رشته‏ ها و زمینه‏ های مختلف علمی در موضوعات جداگانه و آن معمولا ترتیب الفبایی دارد؛ مانند دائره‏المعارف بریتانیکا که نخستین بار در ۱۷۶۸ م انتشار یافت. دائره‏المعارف، گاه به رشته‏ های یک موضوع محدود است؛ چون دائره‏المعارف کاتولیک و جز آن.

برخی نیز نوشته‏ اند:

دائره‏المعارف، کتاب مرجعی خود بسنده، با دو هدف اصلی است: دربرگیری دانش روزآمد درباره یک رشته خاص علمی یا گروهی از رشته‏ ها، به منظور آسان کردن دسترس به رشته‏ های علوم.

گفتنی است که معادل واژه دائره‏المعارف در فارسی، «دانشنامه» است.


دانلود مقاله : مقایسه و نقد دائره المعارف های قرآنی معاصر – ۶۹