عنوان مقاله : مقایسه و نقد دائره المعارف های قرآنی معاصر – ۶۹ نویسنده : رضایی اصفهانی، محمد علی منبع :
مجله پژوهش و حوزه » پاییز و زمستان ۱۳۸۴ – شماره ۱۹ و ۲۰ (از صفحه ۱۹۰ تا ۲۱۷)
قسمتی از متن مقاله :
نوشتار حاضر جستاری است در چیستی دائرهالمعارف و ویژگیها و تاریخچه آن. سپس دائرهالمعارف گونههای قرآنی پیشین را برمی رسد. همچنین به معرفی سه دائرهالمعارف بزرگ معاصر، میپردازد؛ یعنی دائرهالمعارف قرآن لایدن، دائرهالمعارف قرآن کریم مرکز فرهنگ و معارف قرآن، دانشنامه قرآنشناسی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی.در پایان نیز این سه دائرهالمعارف را در اهداف، ساختار و مدخل مقایسه میکند و نقاط قوت و ضعف هر کدام را می شمارد.
اصطلاح دائرهالمعارف ( Encgclooedia) را نخستین بار پطرس بستانی، در حدود ۱۸۷۶ م، به زبان عربی و حوزه فرهنگ اسلامی وارد کرد.
دهخدا درباره واژه «دائرهالمعارف» می نویسد:
حاوی العلوم. کتابی حاوی مجموع معارف انسانی. فرهنگ فنون و علوم. خلاصه قابل فهمی از معارف بشری. شاخه ای از اطلاعات علمی، حاوی رشته ها و زمینه های مختلف علمی در موضوعات جداگانه و آن معمولا ترتیب الفبایی دارد؛ مانند دائرهالمعارف بریتانیکا که نخستین بار در ۱۷۶۸ م انتشار یافت. دائرهالمعارف، گاه به رشته های یک موضوع محدود است؛ چون دائرهالمعارف کاتولیک و جز آن.
برخی نیز نوشته اند:
دائرهالمعارف، کتاب مرجعی خود بسنده، با دو هدف اصلی است: دربرگیری دانش روزآمد درباره یک رشته خاص علمی یا گروهی از رشته ها، به منظور آسان کردن دسترس به رشته های علوم.
گفتنی است که معادل واژه دائرهالمعارف در فارسی، «دانشنامه» است.
دانلود مقاله : مقایسه و نقد دائره المعارف های قرآنی معاصر – ۶۹