همایش ملی عرفان اهل بیتی در قم برگزار شد

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، همایش ملی عرفان اهل بیتی چهارشنبه ۱۰ اسفندماه با هدف بررسی این موضوع برگرفته از کتاب قرآن، فرمایشات معصومین(ع)، ادعیه‌ها و روش‌های عملی و سبک زندگی معنوی معصومین و با حضور نخبگان و صاحب‌نظران و پژوهشگران در قم برگزار شد.

در این همایش که با پیام تصویری حضرت‌ آیت الله العظمی جوادی آملی و گزیده‌ای از بیانات برخی از علما و مراجع پیرامون عرفان اهل بیتی آغاز شد، آیت الله علی اکبر رشاد رئیس و موسس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با تقدیر از دو دهه تلاش در شکل گیری این جریان و محفل اظهار داشت: عرفان از موضوعات پرچالش است و در مورد آن افراط و تفریط بی‌شماری وجود دارد.

وی تصریح کرد: عرفان اهل بیتی دارای ویژگی‌های مهمی است که باید آن را به خوبی شناخت، در واقع عرفان اهل بیتی، شریعت مدار است و شریعت را خارج از عرفان نمی‌داند. آیت الله رشاد بیان کرد: شریعت در عرفان، اساس و رکن است، از طرفی عرفان اهل بیتی، تک منبع نیست، همچنین چنین عرفانی اجتماعی است و در انزوا و کنج خانه قرار ندارد و جامع و جامعه گرا و نظام ساز و تمدن ساز است.

وی عنوان کرد: عرفان اهل بیتی دارای تفاوت هایی با سایر عرفان ها از جمله عرفان رایج است، و تلاش می کنیم این عرفان را تبیین و معرفی کنیم تا جامعه گرفتار عرفان های کاذب و انحرافی نشود.

در ادامه حجت الاسلام یدالله یزدان پناه عضو مجمع عالی حکمت و مدیریت گروه عرفان مجمع عالی حکمت اسلامی دانشگاه باقرالعلوم در این باره تصریح کرد: بسیاری از بزرگان بحث های روشی نابی در مورد عرفان دارند و بحث های جدی را آغاز کرده اند، عرفا دو روش اصلی برای روش استنباطی دارند که یکی شهودی اختصاصی و دیگری روش همگانی است.

وی اظهار داشت: روش اختصاصی انسان را به حقیقتی می رساند که با آن حقایق قرآن و روایات را به عمق می فهمند که روش اختصاصی شهودی نام دارد، البته میزانی به نام شریعت داریم، بدون تردید استنباط عرفانی از روایات بدون آشنایی با این حوزه به سهل انگاری می انجامد.

همچنین حجت الاسلام حمید پارسانیا عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد:از منظر تاریخی می‌توان به این موضوع وارد شد آن چه عرفان در دنیای اسلام می شناسیم یک تقسیم بندی دیگری مورد نظر است در اسلام و قرآن کریم با سه سطح معرفت آشنا می شویم سطح معرفت نقلی است و قرآن کلامم خداست.

وی تصریح کرد: دیگری معرفت عقلی و پیام آور درونی انسانهاست، سطح دیگر شهودی است و این سه حوزه ریشه در قرآن دارد و با هویت اسلام پیوند خورده است. حجت الاسلام پارسانیا خاطرنشان کرد: در جهان اسلام از سه نوع عقلانیت یاد کرده اند عقل استنباطی و بیانی و یا حوزه تفسیر است، دیگری عقل برهانی است و دیگری از حوزه شهود و عقل عرفانی یاد شده است، بعد از رحلت نبی اکرم تحریفی واقع شد و این سطوح از معرفت به خصوص معرفت نقلی و فقهی و عقلی سلوکی آسیب دید.

در این مراسم از کتب و آثار ویژه عرفان اهل بیتی رونمایی شد، گفتنی است همایش ملی عرفان اهل بیتی توسط گروه عرفان پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با همکاری مجمع جهانی و دانشگاه بین المللی اهل بیت(ع)، موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع)،‌ دانشگاه ادیان و مذاهب، دانشگاه علوم اسلامی رضوی، مرکز پژوهش های اسلامی سازمان صدا و سیما و موسسه تحقیقاتی انوار توحید برگزار شد.