کتاب کارکردهای عفاف در حقوق خانواده منتشر شد

به گزارش اداره روابط عمومی و اطلاع رسانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، کتاب کارکردهای عفاف در حقوق خانواده اثر حجت‌الاسلام والمسلمین فرج‌الله هدایت‌نیا در گروه فقه و حقوق پژوهشکده نظام‌های اسلامی و توسط سازمان انتشارات پژوهشگاه به زیور طبع آراسته شد.

عفاف به مثابه یک اصل بنیادین دینی، منشأ آثار مهمی در حقوق خانواده است. بعضی آثار آن «پیشینی» و بعضی دیگر پسینی است. مقصود از آثار پیشینی عفاف در حقوق خانواده، ایجاد زمینه پاک‌زیستی و پیش‌گیری از گرایش همسران به فحشاء است. منظور از آثار پسینی عفاف، پیامدهای اعمال منافی عفت در روابط همسری و والد- فرزندی است. این موضوع برغم اهمیت آن تا کنون مورد بررسی قرار نگرفته و مسایل آن تشریح نشده است. پژوهش کنونی، مجموعه آثار پیشگیرانه و پیامدهای اعمال منافی عفاف را در سه بخش تشکیل خانواده، روابط خانوادگی و انحلال خانواده از منظر فقه اسلامی بررسی نموده و انعکاس آن را در حقوق داخلی جمهوری اسلامی ایران مورد مطالعه قرار می‌دهد.

در بخشی از مقدمه این اثر ارزشمند آمده است: 

موضوع تحقیق کنونی، بررسی کارکردها یا آثار و پیامدهای عفاف در حقوق خانواده است. مقصود از عفاف در عنوان تحقیق، پاک‌دامنی یا خویشتن‌داری در مقابل محرک‌های جنسی و مفهومی مقابل فحشاء است. مقصود از خانواده در این پژوهش روابط همسری و والد- فرزندی است. بدین ترتیب، موضوع این پژوهش، بررسی کارکردهای فقهی- حقوقی عفاف در روابط همسری و والد- فرزندی است. عفاف در اسلام جزء اصول و ارزش‌های بنیادین است. منابع اسلامی عفیف را همتای مجاهدان شهید و همسان فرشتگان مقرّب قرار داده‌اند. انتظار می‌رود این موضوع مهم انعکاس وسیعی در فقه اسلامی داشته باشد. مطالعات صورت گرفته نشان می‌دهد که به جز احکام مربوط به عفاف در امور کیفری، آثار و کارکردهای آن در فقه و حقوق خانواده آنطور که باید تبیین نشده است. برخی مسایل آن بطور کلی مغفول مانده، و بعضی مسایل دیگر به صورت پراکنده مطرح گردیده است. بر این اساس، موضوع پژوهش بلحاظ فقهی بدیع است. اهمیت موضوع از منظر حقوقی مضاعف است؛ زیرا حقوق خانواده ج.ا. ایران بطور کلی به مسایل عفاف نپرداخته و درباره آن خلاء‌های حقوقی فراوانی وجود دارد. در سال‌های اخیر اقدامات تقنینی متعددی پیرامون عفاف صورت گرفته است؛ لکن بیشتر مقررات آن مربوط به مسأله حجاب است. مانند «قانون راهکارهای اجرایی گسترش فرهنگ عفاف و حجاب» که در تاریخ ۱۳ دی ۱۳۸۴ توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده است؛ که بر خلاف عنوان آن، عمده الزامات حقوقی این قانون به مسأله پوشش مربوط می‌شود و مسأله عفاف و اقتضائات آن به ویژه در روابط خانوادگی مغفول مانده است. بنابراین، در رابطه با اقتضائات عفاف در حقوق خانواده خلاء جدی وجود دارد. در این وضعیت، قضات محاکم خانواده ناگزیر از مراجعه به منابع و فتاوی معتبر فقهی هستند. بنابراین، در شرایط کنونی موضوع تحقیق جزء موضوعات ضروری و بروز است.

 کارکردهای عفاف در حقوق خانواده اثر حجت‌الاسلام والمسلمین فرج‌الله هدایت‌نیا با قیمت ۱۱۰۰۰۰ تومان راهی بازار نشر شد.

علاقمندان جهت تهیه کتاب و یا اطلاعات تکمیلی می‌توانند به وبگاه رسمی سازمان انتشارات پژوهشگاه به نشانی: www.poiict.ir مراجعه کنند.