فصلی نو برای مرکز مطالعات فضای مجازی پژوهشگاه

به گزارش اداره روابط عمومی و اطلاع رسانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، در راستای انتخاب و معارفه رییس جدید مرکز مطالعات فضای مجازی پژوهشگاه، اتفاقات جالب توجه زیادی در حال رخ دادن در این مرکز بوده و امید است تا مرکز مطالعات فضای مجازی به ریاست دکتر احسان کیانخواه در راستای مرکز تراز انقلاب اسلامی عمل کرده تا در فضای مجازی کشور بتواند نقش مهمی ایفا نماید و در این زمینه به دولت و ملت کمک کند. از این رو در ادامه یادداشتی با عنوان فصلی نو برای مرکز مطالعات فضای مجازی به قلم ریاست این مرکز از منظرتان عبور خواهد کرد.

فصلی نو برای مرکز مطالعات فضای مجازی پژوهشگاه

فضای مجازی، عالمی نوپدید برای زیست انسانی است. انسانی که از زمان هبوط حضرت آدم علیه‌ السلام به زیست در طبیعت عادت کرده و مصنوعاتش تابع قوانین فیزیکی و پارادایم‌های متنوع فیزیکی بوده است، وارد عرصه‌ی جدیدی شده است که قوانین ساخت، تعامل و شناخت آن متفاوت با فضای عادت شده‌ی گذشته است. سایبر امتدادی عالم‌گون دارد و جهانْ زیستی است که تنوعی از زیستْ‌جهان‌های ابتناء‌یافته بر فناوری‌های داده ‌بنیان را محقق می‌سازد. عالم سایبری، عالمی بزرگ‌تر، وسیع‌تر و دربردارنده‌ی عالم عادت شده است. این جهانْ‌زیست دیگر بیرون یا درون جامعه متداول انسانی و عالم عادت شده‌ی بشر نیست، بلکه اعم و بزرگتر از این عالم است. ادراکِ سایبریِ شیء، نه ادراک پدیده در زمان واقعی که ادراکی ناظر بر گذشته و سیر تحول و تطور آینده شیء و تبیین نقطه تعالی و اُفول‌اش است، موضوعی که در عالم عادت شده قابل تحقق، فهم و باور نیست.

عالم سایبری، عالم عینی‌شده فرهنگی است. عالمی که اقتصاد و سیاست و امنیت به وضوع ذیل و درون فرهنگ و سبک زندگی پدید آمده و ملموس است. ‌عالمی که عالمی اقتصادی، ‌عالمی سیاسی و عالم امنیتی هم هست. بسیط است و نوعی وحدت وجود دارد. اگر از فرهنگ در سایبر صحبت شود به آنی سیاست‌های اقتصادی، سیاسی و امنیتی هم در حال تعیین شدن است. سایبر اساسا یک مفهوم است با نگرش‌ها و زاویه‌ دید مختلف توصیف کننده آن.

سایبر دست‌ساز انسان است. لذا همانند فرهنگ، اقتصاد، امنیت و هر آن‌چه شاکله‌ی کشور را می‌سازد ساختی است و قابل اخذ و مصرف از نتایج دیگران نیست و مصرف‌گرایی مقولات نرم هم به عقب‌ماندگی و مسیر متفاوت با فرهنگ و آمایش سرزمینی ختم خواهد شد. قدرت در سایبر توانمندی ساخت عالم سایبری است. یعنی ساخت جهانی برای زیست. لذا اگر قرار است آینده ساخته شود و الگویی اسلای پیشرفت پنجاه ساله را ترسیم کند به ساخت سایبر در سطوح متنوع فناوری، پلتفرم، مقررات گذاری و سبک زندگی نیاز هست. سایبر مفهومی مشخص و قطعی با ابعاد مشخص نیست. بلکه در بستر زمان توسعه و تعمیق می‌یابد لذا سبک قانون گذاری و مقررات‌‌گذاری متفاوت و متمایز با عالم عادت شده را طلب می کند.

مرکز مطالعات فضای مجازی پژوهشگاه ضمن قدردانی از دو مسئول پیشین این مرکز تلاش دارد در دروه‌ی جدید حضوری منسجم، مبنایی و انضمامی در حل مسائل حکمرانی و سیاستگذاری سایبری کشور و تحول دیجیتال ابتناء یافته بر اهداف و ارزش‌های اساسی کشور داشته باشد. مرکز آماده همکاری با همه‌ی اعضاء هیئت علمی پژوهشگاه در راستای کمک به ساخت فضای سایبر مطلوب کشور دارد. مرکز محفلی برای همه‌ی دغدغه‌مندان سایبری کشور برای سرآمدی ایران اسلامی خواهد بود و همه‌ی ساحات سایبر و عالم برآمده از آن‌،‌ از فناوری تا وجه رسانه‌ای و شناختی و از حکمرانی تا سیاست‌گذاری و تصویرسازی آینده را مورد پژوهش و مداقه قرار خواهد داد.

اللّهُمَّ اهدِنا هُدَی المُهتَدین وَارزُقنَا اجتِهادَ المُجتَهِدین