فضای سایبر نه یک ابزار، بلکه فضای القاء نحوه‌ای از زندگی است

به گزارش اداره روابط عمومی و اطلاع رسانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، نشست علمی معرفت‌شناسی سایبر و جنگ شناختی با حضور آقایان حجت‌الاسلام دکتر علیرضا قائمی‌نیا و دکتر مهدی عباس‌زاده به عنوان ارائه دهنده و دکتر ابراهیم دادجو به عنوان دبیر علمی این نشست روز چهارشنیه مورخه روز ۲۶ بهمن ۱۴۰۱ در محل پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار شد.

در این نشست نخست دبیر علمی جلسه آقای دکتر دادجو مباحث کلی نشست را محدود ساخته و با بحث از معرفت شناسی متقدم و فرق آن با معرفت شناسی معاصر و سایبر و جنگ های شناختی مقدمات بحث آقای دکتر قائمی نیا و دکتر عباس زاده را فراهم ساخته و از شرکت کنندگان جلسه پرسش را پرسیدند که در عصر حاضر چرا معرفت شناسی های معاصر و معرفت شناسی سایبر اهمیت یافته است و چه آثار و نتایجی را به بار آورده اند.

آقای دکتر قائمی نیا وجه معرفت شناسی فضای سایبر جنگ شناختی و از ارتباط این دو با یکدیگر سخن گفتند. از نظر ایشان فضای سایبر نه یک ابزار بلکه فضای القاء نحوه ای از زندگی است و تمام شئون مردم را احاطه کرده است به جای اینکه به آدمی امکان اندیشیدن را دهد آدمی را در اطلاعات بیشمار راست و دروغ غرق کرده و آنان را در مسیری که خود می‌خواهد سوق می‌دهد.

دکتر عباس زاده نیز از مولفه‌های معرفت شناسی سایبر جنگ شناختی و تحولات معرفت‌شناسی سایبر و جنگ نرم سخن گفت از نظر ایشان بر خلاف معرفت‌شناسی های عام معرفت شناسی سایبر در فضای خارج از ذهن تحقق یافته است و ارزش معرفتی آن نه در صدق واقع‌نمایی می کند بلکه در اغنا کاربران آن است و در جهت تغییر اعتقادات افراد به یاری باورهای معارض است.

وی افزودند: سایبر ابزار جنگ شناختی است و در جنگ شناختی به جای سلاح های جنگی از سلاح های رسانه‌ای و از امثال هوش مصنوعی و رایانه یاری گرفته شده است تا از این طریق از جنگ های سخت دوری کرده و با جنگ های نرم به آرامی در دل و روح طرف مقابل رسوخ کرده اند و بدون هرگونه درگیری طرف مقابل را با میل و رغبت به سمت اهداف و خواسته های خود رهنمون ساخته است.

در پاسخ به این پرسش دبیر علمی جلسه که راهکار مقابله با این گونه جنگ های نرم چیست نظر اعضای نشست بر این بود که مهمترین راهکار مقابله با جنگ های سایبری و شناختی پژوهش در علوم شناختی و هوش مصنوعی و به کارگیری آنها در فضای سایبر است همینطور افزایش سواد رسانه ای عموم کاربران و آگاهی از میزان درستی و نادرستی اطلاعات وارد در فضای مجازی از  جمله مهمترین راه های مقابله با فریبکاری فضای سایبر است.این  نشست با بحث از برخی مباحث جزئی دیگر به پایان رسید.