شهید سلیمانی، سردارِ ترازِ انقلابِ اسلامی بود

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، حجت الاسلام والمسلمین محسن مهاجرنیا عضو هیأت علمی گروه سیاست پژوهشگاه در سیزدهمین جلسه از نهمین دورۀ کرسی‌های آزاداندیشی با عنوان «گفتمان انقلاب اسلامی» گفت: امشب مصادف است با سالگرد شهادت شهید «حاج قاسم سلیمانی» که از مردان بسیار تأثیرگذار و حقیقتاً مجاهد و انقلابی در مسیر گفتمان انقلاب اسلامی بود. او حقیقتاً یک سردارِ بزرگ و انسانِ شایسته ای در ترازِ انقلابِ اسلامی بود.

 عضو هیأت علمی گروه سیاست پژوهشگاه افزود: یکی از ابعاد اساسی انقلاب اسلامی، بُعد انسان سازی آن است. تاریخ چهل ساله انقلاب، پُراست از انسان های بزرگی که هر کدام در جایگاه اسوه و الگو قرار دارند. دفاع مقدس هشت ساله به کارخانۀ انسان سازی تبدیل شده بود. سردارسلیمانی از دستاوردهای دفاع مقدس است که بعد از آن در همه مسئولیت هایی که بر عهده داشت به خوبی توانست برجستگی های خود را نشان دهد.

وی افزود: حاج قاسم سلیمانی برجستگی های زیادی داشت. تدیّن و دینداری و ایمانش در کنار هوشمندی سیاسی و ساده زیستی اش به موازات ولایت پذیری اش، همه اینها برجسته است و اینها همه عناصر سازندۀ شخصیت او هستند. اما نقطه کانونی شخصیت او« سردار مقاومت» بودنش است.

 عضو هیأت علمی گروه سیاست پژوهشگاه بیان کرد: او به خوبی توانست در همۀ حوزه مأموریتش درغرب آسیا و بلکه بسیار گسترده تر، قدرت و اقتدار انقلاب اسلامی را به رخ استکبار بکشد. وجود او خار چشم امریکائی ها و اسرائیلی ها بود و لرزه بر تن آنها می انداخت. آنها برای تضعیف قدرت نفوذ انقلاب، جریان سلفی، داعشی و نووهابیت تکفیری را به راه انداختند و در این میدان، شایستگی های برجسته سردار سلیمانی بیشتر آشکار شد.

وی افزود: در منطقه غرب آسیا تدبیر حاج قاسم سلیمانی غرب را به چالش کشید. در جریان فتنه غربی، عربی و عبری در سوریه و خط مقدم جبهه مقاومت، سردار با تدبیر فوق العاده به دیدار پوتین رفت و روسیه را در دفاع از سوریه با خود همراه ساخت. صدای مقاومت در لبنان، سوریه، عراق، یمن و فلسطین با زحمات سردار به گوش جهانیان رسید.

استاد حوزه و دانشگاه افزود: امید و نشاط نسل جوان نسبت به آینده، نیازمند به معرفی درست آن سردار است. در سالگرد شهادت آن عزیز رسانه ها و صدا و سیما به جایگاه اصلی او بپردازند. اینکه او مهربان بود، فراجناحی بود، به ولایت عشق می ورزید، نماز شب می خواند، دائم‌الذکر بود، حرف های سیاسی خوب و وحدت‌آفرین می‌زد، به سیل‌زدگان و زلزله‌زدگان کمک می کرد و… اینها حاشیه شخصیت اصلی او است.

 عضو هیأت علمی گروه سیاست پژوهشگاه گفت: شخصیت اصلی یک سردار انقلاب اسلامی آن است که در جنگ ۳۳ روزه و ۷ روزه در اتاق فرماندهی حزب الله و در تونل های مقاومت فلسطین در کنار حماس و جهاد اسلامی و پیشاپیش حشدالشعبی با لباس فرمانده و ژنرال بزرگ سنگر به سنگر به دنبال جنایتکاران امریکایی و اسرائیلی نشان داده شود .

حجت الاسلام والمسلمین مهاجرنیا سپس گفت: شیوۀ ناکارآمدی که صدا و سیما این روزها درباره سردار دارد این است که با گزینش های خاصی به ساده سازی بی جهت از سردار می پردازد. نباید یک سردار بزرگ را با لباس ساده و معمولی و کت و شلوار و دم پایی نشان داد. ملت ما این روزها تشنۀ اقتدار، شوکت، سرافرازی، شجاعت، نترسی و مقاومت است. آن ویژگی های شخصی و اخلاقی و معنوی ایشان را در قالب برنامه ها و مستندهای جذّاب و حساب شده باید در جای خود نمایش داد .

وی در پایان گفت: سردار سلیمانی یک انسان تراز و الگو برای انقلاب اسلامی بود. هم به لحاظ آگاهی، هم به لحاظ شجاعت و هم به لحاظ حضور در صحنه‌ها و میدان‌ها و دغدغه‌هایی که داشت، همه اینها انصافاً قابل ارج‌گذاری است. در سالگرد شهادت آن مرد بزرگ، یاد و خاطر ایشان و همراه شهیدش ابومهدی المهندس و همه شهدای انقلاب، دفاع مقدس و شهدای مقاومت را گرامی می داریم و به روح پاک و مطهرشان درود و رحمت می‌فرستیم. ان‌شاءالله که خداوند ایشان را با اولیاء الله محشور کند و ما هم از شفاعت‌شان در در روز قیامت بهره‌مند شویم.