کتاب نقد مکتب تفکیک: دفتر اول (مبانی) منتشر شد

به گزارش اداره روابط عمومی و اطلاع رسانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، کتاب نقد مکتب تفکیک: دفتر اول(مبانی) اثر حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسن قدردان قراملکی در گروه کلام و دین‌پژوهی پژوهشکده حکمت و دین‌پژوهی و توسط سازمان انتشارات پژوهشگاه به زیور طبع آراسته شد.

مکتب تفکیک می‌کوشد مدعیات خود را متخذ از آیات و روایات انگاشته و مخالفان خود را مکاتبی معرفی کند که از اهل بیت(ع) فاصله گرفته‌اند. نویسنده در این کتاب برای اولین بار به تحلیل و نقد مدعیات تفکیکیان با استناد به خود آیات و روایات پرداخته و نشان داده است که آنان یا همه آیات و روایات را مورد مطالعه قرار ندادند  و یا با تحفظ به ظواهر برخی از نصوص دینی و عدم اهتمام به عقل انسانی، به تفسیر سطحی و ظاهرگرایی (نواخباریان) از حقایق اهل بیت(ع) مبتلا شدند.

در بخشی از مقدمه این اثر ارزشمند آمده است:

مکتب اخباریگری در سده های گذشته توسط محقق استرابادی ظهور و بروز داشت، لکن در همان اوان ظهورش توسط محقق بهبهانی و غیره با استدلال های متقن به حاشیه رانده شد، اما در چند دهه اخیر این مکتب با اصلاحات و تطورات جدید تحت عنوان مکتب تفکیک و خراسان دو باره ظهور نموده و مدعی است که تفسیر دین اعم از فقه و اعتقادات باید با محوریت روایات صورت گیرد. آنان مخالف بکار گیری عقل انسانی و فلسفه و عرفان در تفسیر دین  هستند و برخی شان نهایت با تفسیر خاص از عقل(عقل فطری) موافق بوده و نقش عقل انسانی و برهانی، فلسفه و عرفان را حذف یا به صورت حد اقلی تقلیل می دهند. این خوانش از دین مخالف ظاهر و نص آیات و روایات و قرائت امثال شیخ مفید، خواجه طوسی، علامه حلی، علامه طباطبایی و استاد مطهری است.

اگر بتوان برای هر دو نگره در صدر اسلام مثالی ذکر کرد، می توان به ایمان امثال سلمان و ابوذر مثال زد. ابوذر دارای ایمان خالص بود، اما از حیث معرفت و عقل محدودیت خاصی داشت و با ایمان و معرفت امثال سلمان فاصله داشت. و چه بسا به همین خاطر اگر بر زوایای اعتقادات مومنان عالم و اندیشور مثل سلمان آگاه می شد، حکم تکفیر و قتلش را صادر می کرد؛ چنان که امام صادق(ع) به نقل از امام سجاد(ع) به این نکته تصریح نموده است، « وَ اللَّهِ لَوْ عَلِمَ أَبُوذَرٍّ مَا فِی قَلْبِ سَلْمَانَ لَقَتَلَه».

نقد مکتب تفکیک: دفتر اول (مبانی) اثر حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسن قدردان قراملکی با قیمت ۱۲۰۰۰۰ تومان راهی بازار نشر شد.

علاقمندان جهت تهیه کتاب و یا اطلاعات تکمیلی می‌توانند به وبگاه رسمی سازمان انتشارات پژوهشگاه به نشانی: www.poiict.ir مراجعه کنند.