دفاع حضرت زهرا(س) از جایگاه ولایت الگوی تمام عیار برای مسئولان نظام اسلامی

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، حجت اسلام دکتر سیدکاظم سیدباقری مدیر گروه سیاست پژوهشگاه در گفتگو با خبرگزاری شبستان در مورد سیره زندگی سیاسی و ولایت مداری حضرت زهرا (س) گفت: زندگی حضرت زهرا (س) در عرصه‌های مختلف زندگی سیاسی و اجتماعی قابل الگوبرداری است و می‌توان ایشان را الگو و سرمشق زندگی اجتماعی قرار داد.

مدیر گروه سیاست پژوهشگاه افزود: واقعیت این است که حضرت فاطمه (س) در عرصه ادب، یاری به دیگران، زندگی عبادی و مبارزه سیاسی و اجتماعی، همواره الگویی کامل و جامع هستند.

وی در مورد الگوی مبارزه سیاسی حضرت زهرا (س) گفت: ایشان از اولین کسانی است که نسبت به غصب جایگاه امامت و ولایت حضرت علی (ع) اعتراض و با بیانی آشکار و رفتاری معنادار اعتراض خود را به دستگاه حاکم اعلام کرد.

مدیر گروه سیاست پژوهشگاه گفت: حضرت زهرا (س) در عرصه‌های مختلف این اعتراض را نشان دادند و یکی از جاهایی که اعتراض خود را آشکار بیان کردند وقتی بود که به ایراد خطبه فدکیه پرداختند. معتقدم خطبه فدکیه و غدیر که فاصله کوتاهی بین ایراد آن است، که یکی توسط رسول گرامی اسلام و دیگری توسط حضرت فاطمه (س) بیان شد، این دو خطبه هر دو صفحات بسیار روشنی از هویت شیعیان به شمار می روند.

حجت الاسلام سیدباقری ادامه داد: حضرت زهرا (س) در خطبه فدکیه به مسئله‌ای اعتراض می‌کند که صرفا این موضوع مادی نیست بلکه جنبه‌های مختلف زندگی سیاسی و اجتماعی مسلمانان را در بردارد و باید بر این نکته تاکید کرد که فدک صرفا مزرعه ای کوچک و یا قطعه خاص جغرافیایی نیست بلکه خود یک جغرافیای فکری برای شیعیان و اعتراض علیه غصب جایگاه امامت است. به بیان امام کاظم (ع)، در پاسخ به هارون الرشید، پس دادن فدک، به معنی پس دادن کل دستگاه خلافت بود. مهم غصب جایگاه امامت بود که باید برگردانده می شد.

وی افزود: به بیان دیگر خطبه فدکیه محدود به حوزه جغرافیا نیست بلکه حضرت با بیان خطبه، تلاش می کند تا نگاه ها و اندیشه ها را نه به سوی مزرعه بلکه به سوی کانونی ترین مفهوم در اندیشه شیعه یعنی امامت و ولایت معصومین (ع) برگرداند که غصب شده بود، حضرت پس از اشاره به رحلت پدر بزرگوارش می‌فرمایند:« هذا، وَ الْعَهْدُ قَریبٌ، وَالْکَلْمُ رَحیبٌ، وَ الْجُرْحُ لَمَّا یَنْدَمِلُ، وَ الرَّسُولُ لَمَّا یُقْبَرُ، اِبْتِداراً زَعَمْتُمْ خَوْفَ الْفِتْنَهِ، اَلا فِی الْفِتْنَهِ سَقَطُوا، وَ اِنَّ جَهَنَّمَ لَمُحیطَهٌ بِالْکافِرینَ.فَهَیْهاتَ مِنْکُمْ، وَ کَیْفَ بِکُمْ، وَ اَنَّى تُؤْفَکُونَ»، شما در حالی در سقیفه گرد هم جمع شدید که از درگذشت حضرت رسول، زمانى نگذشته بود و جایگاه زخم، هنوز وسیع بود و جراحت، مرهم نیافته بود، و پیامبر دفن نشده بود، بهانه آوردید که از فتنه مى‌‏هراسید، آگاه باشید که در فتنه افتادید و براستى جهنم کافران را دربرگرفته است.»

وی گفت: در مسجدالنبی به هنگام ارائه خطبه فدکیه، بسیاری از کارگردانان سقفیه حضور داشتند و این پیام حضرت زهرا (س) اعتراض آشکاری به غصب جایگاه مولا علی (ع) است و خطاب به مردم می‌فرماید “خداوند حج را برای استحکام دین و عدالت را برای التیام قلبها واجب کرده است” و سپس به این نکته اشاره می‌کند که “اطاعت از ما خاندان اهل بیت (ع) برای نظم و نظام یافتن ملتها و امامت ما را برای رهایی از تفرقه است.»، حضرت می¬فرماید که ه” اطاعت از ما را خدا واجب کرده است و این اطاعت، وحدت آفرین است و حال که از ولایت و اطاعت ما اهل بیت (ع) رویگردان شده اید، پس دچار تفرقه و دوگانگی خواهید شد که قرنها ادامه می یابد.

وی در ادامه گفت: وقتی حضرت زهرا س خطبه فدکیه را خواند در راه بازگشت به خانه «رافع بن رفاعه» دنبال حضرت آمد و عرض کرد” ای سرور زنان! اگر علی (ع) قبل از آنکه مردم با ابوبکر بیعت کنند با مردم صحبت می‌کردند ما با ابوبکر بیعت نمی‌کردیم»، و حضرت زهرا (س) فرمودند «از پیش من بروید  و رویگردان شوید که خداوند بعد از واقعه غدیر، هیچ عذر و بهانه‌ای از کسی پذیرفته نیست و کسی حجتی ندارد.

وی خاطر نشان کرد: لذا حضرت زهرا (س) اولین مدافع ولایت است و مردم را مورد خطاب قرار می‌دهند که چرا نسبت به حق من کوتاهی کردید و وای بر گروهی که بعد از پیمان بستن، آن را شکستند.

مدیر گروه سیاست پژوهشگاه، اظهار داشت: فاطمه زهرا (س) در بیانی منطقی و سنجیده، مستند به آیات و روایت و سیره پدر گرامی شان، از جایگاه ولایت دفاع می‌کنند که باید الگوی همه ما و کارگزاران و مسئولان در نظام جمهوری اسلامی قرار بگیرد. برخی تصور می‌کنند که از جایگاه ولایت، دفاع می‌کنند، به گمان خود، احساس مسئولیت می‌کنند، اما به دفاعی چندان ضعیف و بد، انجام می دهند که ‌ای کاش دفاع نکنند زیرا برای ویران کردن یک نظریه کافی است از آن دفاع بد کنید.

وی یاد آور شد: برخی از روی احساس مسئولیت جاهلانه‌ای که دارند از نظام جمهوری اسلامی و دستاوردهای آن و نحوه رویارویی با مشکلات، بد دفاع می‌کنند و اظهاراتی می کنند و نکاتی را بیان می کنند که نه تنها هیچ جذابیتی برای جامعه ندارد، بلکه دافعه نیز هست. چیزی که برای همه ما مهم است و از زندگی حضرت زهرا س باید الگو بگیریم، این است که اگر دفاع می‌کنیم باید دفاعی منطقی حساب شده، سنجیده و به دور از احساسات و همراه با استدلال و داده‌های دقیق و مشخص باشد، دفاعی که بتواند امیدآفرین باشد، جوانان را به اصلاح امور امیدوار کند و نه دفاعی که دیگران و جوانان را ناامید کند و آنان را از انقلاب و ارزشها دور سازد.