پژوهشگاه های علوم انسانی- اسلامی تقسیم کار مشخصی داشته باشند

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، آیت‌الله علی‌اکبر رشاد در اختتامیه سومین همایش “علوم انسانی- اسلامی، پژوهش و فناوری” که در تالار شهید سلیمانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد در سخنانی بصورت برخط با تأکید بر ضرورت تقسیم کار در جریان تولید علوم انسانی- اسلامی گفت: با دستور کاری دقیق و تقسیم کار میان پژوهشگاه ها می توانیم به سمت ارتقاء جایگاه علوم انسانی- اسلامی قدم برداریم.

وی افزود: همه ما سال هاست که مسئله علوم انسانی، اصلاح، ارتقاء، آسیب، تولید، توسعه، ترویج و احیانا کاربردی سازی این حوزه وسیع را در دستورکار داریم و رهبر خردمند و فرهمند و تیزهوش و آینده نگر نیز به این مسأله اهتمام دارند و مرتب در خلال رهنمود ها و تدابیرشان به این موضوع می پردازند.

رئیس و موسس پژوهشگاه ادامه داد: عموم دستگاه ها خاصه دستگاه های حاضر در این محفل نیز به این مسئله اهتمام دارند ولی یک سری مشکلاتی پیش روی ماست که چندان که باید کار به نحو مطلوب پیش نمی رود.

وی بیان داشت: هنوز بعد از چند دهه که این مقوله مطرح است، درگیر مباحث ماقبل هستیم، یعنی هنوز از ضرورت این مسئله حرف می‌زنیم، از امکان این مسأله حرف می زنیم، از فایده مندی و ضرورت علوم انسانی حرف می زنیم در حالیکه باید از این مرحله عبور کرده باشیم.

آیت الله رشاد ادامه داد: اگر یک قدم جلوتر می گذاریم، مجددا در حال طرح یک سلسله مباحث کلی هستیم؛ مباحث نظری انتزاعی و احیانا در حوزه فلسفه های مضاف به این علوم، و بحث های نظری و انتزاعی و فلسفی و احکام کلی مربوط به کلیات علوم انسانی و مباحث مشترک بین این رشته ها و اگر هم درمورد رشته خاصی حرف می زنیم بازهم بحث هایی مربوط به ماقبل را مورد بررسی قرار داده ایم.

وی بیان داشت: شاید راه حل مسأله یا مهمترین راه حل آن همان راه حلی است که حجت الاسلام والمسلمین دکتر لک زایی فرمودند و آن این است که ما یک تقسیم کار ملی در این زمینه انجام دهیم و دستگاه های هم افق، این ده، بیست دانش را با هم تقسیم کار کنیم و حتی‌الامکان هر دستگاهی نیز تنها یکی از رشته ها را بپذیرد، مگر اینکه خودش بخواهد در بیش از یک زمینه کار کند.

رئیس شورای حوزه‌های علمیه استان تهران اظهار داشت: در هر حوزه ای باید به آن مجموعه بگوییم در این حوزه تعیین شده شما باید پاسخگو باشید، یعنی زمانبندی کنید، فرایند تعریف کنید، سالانه کارکرد سنجی کنید و این کار را اگر انجام دهیم بنظر می رسد بتوانیم یک برآورد قابل پیش بینی و نقد و ارزیابی را در یک بستر و بازه زمانی معینی پیش بینی کنیم.

وی خطاب به اعضای مجمع پژوهشگاه های علوم انسانی – اسلامی گفت: در حال حاضر هیچ کدام از ما نمی توانیم بگوییم که در این فرایندی که درحال طی شدن است در کجا هستیم یا هرکدام از ما بعد از ده سال به کجا خواهیم رسید.

آیت الله رشاد با بیان اینکه قطب گذاری تخصصی باید انجام شود گفت: باید بتوانیم بگوییم که این دستگاه قطب فلان حوزه است و آن دستگاه قطب فلان حوزه و بعد کلیاتی از یک الگو را طراحی کنیم که همه حول محور آن الگو فعالیت کنند و برای مثال در تولید علم فرایندی را تولید کنیم که مرحله به مرحله همگی با هم با توجه به آن فرایند فعالیت کنیم.

وی عنوان داشت: همایش سالانه علوم انسانی- اسلامی را نیز باید به یک باشگاه کارکرد سنجی سالانه تبدیل کنیم که هم فرابخشی باشد که در کل ببینیم به کدام نقطه رسیده ایم و هم بصورت بخشی باشد که ببینیم هر دستگاه به کدام نقطه رسیده است.

رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان اینکه ما در این پژوهشگاه در حوزه فرهنگ کارکردیم خاطرنشان کرد: در موضوعات ساختار فرهنگی و در زمینه فرهنگ مقاومتی کارهای مفصلی کرده ایم و می توانیم گزارش بدهیم که سال گذشته در این نقطه بودیم و الان در این نقطه هستیم.