سمینار علمی عقل و فقه و اصول برگزار شد

به گزارش اداره روابط عمومی و اطلاع‌رسانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، از سلسله سمینارهای همایش ملی اجتهاد عقل گرا، دومین سمینار ارائه مقالات با محوریت “عقل و فقه و اصول” توسط دبیرخانه همایش به صورت حضوری و مجازی برگزار شد.

این نشست تخصصی که با مدیریت علمی حجت الاسلام سید سجاد ایزدهی و حضور محققان و نویسندگان و جمعی از پژوهشگران منعقد گردید، به عنوان پیش نشست همایش ملی اجتهاد عقل گرا با هدف بررسی نقش عقل در استنباط علوم اسلامی و انسانی برپا شد و ۵ مقاله ذیل از سوی نویسندگان آن ارائه گردید:

۱. گونه هایی از مباحث معرفت شناسی در اندیشه اصولیان / سید محمد علی احمدی نیک، دانش پژوه سطح ۴ حوزه علمیه خراسان)
۲. واکاوی منشأ الزام در دلیل عقل/ مهدی اخلاصی، دانش‌ آموخته مرکز تخصصی فقه ائمه اطهار(ع) قم
۳. شکل گیری عقل اجتهادی در فریقین/ محمد رضا آرمیون، دکتری کلام امامیه و عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی کرج
۴. تحلیل و بررسی ادعای خلط حقیقت و اعتبار در استناد به قواعد عقلی در گزاره های فقهی و اصولی/ دکتر شیخ علیرضا نوروزی، مدرس سطوح عالیه حوزه علمیه مشهد و دکتری فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی مشهد
۵. چیستی، حجیت و کاربست عقل در استنباط احکام شرعی/ آیت‌الله سبحانی و مجتبی جولایی‌فر (محقق و مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم)

گفتنی است مقاله «چیستی، حجیت و کاربست عقل در استنباط احکام شرعی» دیدگاه مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی سبحانی که توسط حجت الاسلام جولایی‌فر تدوین شده بود ارائه گردید
.
قابل توجّه است که در این پنل تخصصی، برخی از مقالات نیز ارائه شدند که مولفان آنها موفق به ارائه مقاله خویش نشدند که از آن میان می توان به سه مقاله ذیل اشاره کرد:
ـ نقش قواعد عقلی در استنباط احکام شرعی، علی ربانی گلپایگانی (مدرس و استاد کلام حوزه علمیه قم)
ـ نگاهی به اجتهاد عقل‌گرا و اخباری‌گری، قدردان قراملکی (استادتمام پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی)
ـ جایگاه عقل در روش شناسی اجتهادی آیت الله خامنه ای، سید سجاد ایزدهی (استادتمام پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی)

در نهایت، خاطر نشان می شود که کلیه مقالات فوق در مجموعه مقالات این همایش منتشر خواهند شد