فقه شیعه از آغاز پیدایش پویا و تحول‌گرا بوده است

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، حجت‌الاسلام و المسلمین سیدسجاد ایزدهی، دبیر علمی همایش ملی فلسفه فقه نظام‌ساز، شامگاه ۲۵ آبان ماه در مراسم اختتامیه این همایش و رونمایی از آثار آن که در پژوهشگاه برگزار شد، گفت: فقه شیعه از سال‌های آغاز تدوین در قرن چهارم همواره رو به رشد بوده و در فرایند تحول روزآمدی داشته است و تا امروز که ما در خوان گسترده فقه زندگی می‌کنیم این تحول و تطور محسوس بوده و هست.

وی اضافه کرد: اگر فقه تحول یافته است مرهون چند عامل از جمله پیدایش مسائل مستحدثه، موضوعات و نیازهای جدید و … است و فقها برای اینکه بتوانند به مسائل جدید پاسخ دهند در روش و مبانی فقهی برای شناخت بهتر موضوعات بازبینی کرده‌اند.

ایزدهی افزود: تحولات فقهی را می‌توان به دو قسمت تقسیم کرد؛ مقطع قبل و بعد از انقلاب. بعد از انقلاب چون نظام فقه‌بنیاد سر کار آمده طبیعا لازم است به اساس حاکمیت و نظام و مسائل اجتماعی از منظر فقهی پرداخته شود و نه اینکه فقط به مسائل فردی توجه کنیم و این نگاه مستلزم بازخوانی مبانی و نگاه درجه دوم به فقه است تا روش و کارکرد و غایات و گستره فقه متحول  شود.

رئیس پژوهشکده نظام های اسلامی پژوهشگاه بیان کرد: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی هر سال در سالگرد روز جهانی فلسفه با محوریت فلسفه‌های مضاف، یک موضوع را به عنوان همایش برگزیده است و امسال هم فلسفه فقه نظام‌ساز مدنظر قرار دارد.

وی تصریح کرد: حدود چهار سال است که ما یک هفته در میان جلسات مستمری در این زمینه داریم و در مورد اصل فلسفه فقه نظام‌ساز و نقشه راه و روش و … بحث می‌کنیم.

دبیر علمی این همایش گفت: از حدود دو سال گذشته سفارش مقالات انجام شد و نزدیک به ۲۰ مقاله از سوی استادان نوشته شد که در قالب دو جلد کتاب منتشر شده است، بنا بر این بود که مقالات در سطح نازل نباشد و ادبیات فاخری تولید شود و استادان مبرزی چون حضرات آیات رشاد، علیدوست و میرباقری، مقالاتی نگاشتند و ماحصل آن این همایش است.

رئیس پژوهشکده نظام‌‎سازی پژوهشگاه افزود: این همایش با محوریت اندیشه شهیدصدر انجام می‌شود زیرا ایشان بعد از چندین دهه از عمر شریفشان هنوز هم مرجعیت فکری و اندیشه‌ای دارند و آراء ایشان مورد توجه اندیشمندان در عرصه فقهی است.