اربعین؛ فرصتی برای همبستگی، کادرسازی، تغییر سبک زندگی و موعودگرایی

به گزارش اداره روابط عمومی و اطلاع رسانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، به مناسبت ایام اربعین حسینی (ع)، نشست علمی با موضوع “اربعین و آینده جهان تشیع (ظرفیت‌ها و راهبردها)” یکشنبه ۱۳ شهریورماه ۱۴۰۱ توسط گروه سیاست پژوهشگاه در پژوهشگاه علوم و فرهنگ  اسلامی برگزار شد.

حجت الاسلام دکتر شمس الله مریجی، رییس دانشگاه باقر العلوم (ع) در این نشست، درباره ظرفیت ها، فرصت ها و چالش های زیارت اربعین در تمدن نوین اسلامی گفت: در تبیین جامعه شناختی اربعین، باید به عناصر شناختی و ویژگی های خاص مکتب اهل بیت (ع) در هنجارسازی سنت ها برای هدایت‎گری جامعه توجه ویژه ‎ای داشت.

وی «همبستگی اجتماعی» را اولین فرصت اجتماع اربعین و از الزامات و پیامدهای امر به معروف و نهی از منکر ارزیابی و بیان کرد: تمدن اسلامی بدون همبستگی اجتماعی پدید نخواهد آمد. زیرا تمدن، بروز نمودها و هنجارها در اجتماع است و بدون همراهی و همکاری افراد اجتماع با همدیگر، تمدن پیدایش نمی یابد.

استاد حوزه و دانشگاه مقوله زیارت و حرم و حریم امن الهی را فرصتی برای ایجاد، تقویت و تعمیق همبستگی اجتماعی در جامعه مسلمانان دانست و گفت: در اجتماع زیارت اربعین دومین فرصت، تربیت نیروی انسانی است و در این رویداد عظیم انسانی رشد نیروها و تربیت کادر برای تحقق تمدن نوین اسلامی وجود دارد.

وی سومین فرصت پیاده روی اربعین را حرکت به سوی تحقق عدالت، رفع و دفع طبقات اجتماعی عنوان کرد و افزود: در اجتماع اربعین هیچ کس بر دیگری تفوّق و برتری مادی ندارد، همگان خود را به مانند قطرات آبی از یک دریای بیکران می دانند و جنبه فردی بر مبنای ارزش های حسینی شکل می گیرد.

معاون آموزش دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم فرصت چهارم پیاده روی اربعین را تمرین در تغییر سبک زندگی متعدد افراد به سوی حیات طیّبه ذکر کرد و گفت: در این اجتماع عظیم حسینی، آشنایی با موعود و منجی نیز انجام می شود. زیرا همگان به سوی طریق الحسین (ع) در حال حرکت هستند و این، تمرین برای حرکت به سوی ظهور منجی موعود است.

وی تصریح کرد: جهان استکبار رسانه ای تلاش می کند این حادثه عظیم در جهان اسلام را مسکوت نگه دارد.

حجت الاسلام مریجی در پایان وظیفه رسانه ها، اندیشمندان و مبلغان را خروج از غفلت، مبارزه با فعالیت های انحرافی، پرهیز از اقدامات غیر حسینی و ترویج خدمات رسانی اسلامی بومی برشمرد.