دستاورد بزرگترین اجتماع مذهبی سالانه دنیا در همایش جهانی اربعین

دستاورد بزرگترین اجتماع مذهبی سالانه دنیا در همایش جهانی اربعین
نوشتاری از حجت‌الاسلام و المسلمین محمد ملک‌زاده عضو هیأت علمی گروه سیاست پژوهشگاه

زیارت اربعین یکی از سنتهای تاریخی جهان اسلام است که به دلیل تاکیدات خاندان اهل بیت (ع) بر انجام با شکوه این مراسم، به مرور زمان گسترش یافته است به طوری که امروزه این زیارت در قالب مراسم پیاده روی به سوی کربلا به یکی از مهم‌ترین و گسترده‌ترین مراسم جهانی تبدیل شده و در جایگاه بزرگترین اجتماع مذهبی جهان قرار گرفته است.

بر اساس شواهد مسلم تاریخی، توجه به زیارت اربعین از زمان امامان معصوم(ع) در بین مسلمانان رایج بوده است و محبان اهل بیت(ع) حتی در زمان بنی امیه و بنی عباس که بیشترین فشارها و محدودیت‌ها را علیه پیروان اهل بیت(ع) اعمال می‌نمودند نیز به برگزاری این مراسم مقید بوده‌اند.

این محدودیت‌ها در طول تاریخ اسلام هرگز باعث فراموشی اربعین و تعطیلی کامل آن نگردید بلکه مقاومت در برابر فشارها سبب گردید که در این زمان و به ویژه پس از سقوط حزب بعث عراق سال به سال بر جمعیت زائران حسینی افزوده گردد و چشم نظاره گران بین المللی را به خود خیره سازد. به طوری که هم‌اینک گزارشات رسانه‌های بین المللی از حضور بیش از ۲۰ میلیون از زائران مشتاق مکتب اهل بیت در این مراسم حکایت دارد.

دلیل عظمت و گستردگی روزافزون این مراسم را می‌توان در پیامدهای گوناگون معنوی، روحی، سیاسی و دستاوردهای مختلف فرهنگی و اجتماعی این پدیده تاریخی جستجو کرد. کسانی که توفیق زیارت اربعین حسینی با پای پیاده را داشته‌اند اذعان می‌کنند این سفر، سفر تزکیه و پاک‌کنندۀ روح از آلودگی‌هاست و این مسلما تنها یکی از پیامدها از آثار و برکات بی‌شمار این سفر معنوی است. آثاری که نتایج آن نه تنها شامل زائران که نصیب کل جهان اسلام و جامعه بشری می‌گردد. از پیامدهای روشن مراسم شکوهمند اربعین را می‌توان افزایش قدرت سیاسی مکتب اهل بیت (ع) دانست.

نمایش خیل گسترده زائران حسینی در رسانه‌های جهانی، مردمان دنیا را به بررسی و مطالعه سیره و منش مکتب حسینی که بزرگترین الگوی مقاومت و ظلم ستیزی مسلمانان جهان و تسلیم نشدن در برابر ستمگران است ترغیب می‌کند. در همین سالهای اخیر دنیا شاهد بود که این مراسم شکوهمند چه تاثیر گسترده‌ای در تزلزل قدرت جریان تکفیری داعش در عراق به همراه داشت و شکست و اضمحلال آنان در این کشور را سرعت بخشید. این موضوع به اذعان کارشناسان سیاسی یکی از مهم‌ترین عوامل پیروزی شیعیان در عراق و دیگر مناطق بوده است.

بر این اساس همایش پرشکوه اربعین علاوه بر بعد معنوی و مذهبی، دارای آثار گسترده سیاسی و اجتماعی در سطح بین‌المللی و منطقه‌ای است. برگزاری چنین همایش باشکوهی در کمال امنیت، حاوی پیامهای مهمی برای منطقه و جهان می‌باشد. از نگاه تحلیل گران سیاسی برگزاری مراسم باشکوه اربعین در سالهای اخیر به رغم دشمنی‌های گسترده استکبار علیه نظام جمهوری اسلامی ایران توانسته به تقویت اقتدار جهانی این نظام دینی به عنوان نماد مقاومت در برابر استکبار و یگانه حامی مستضعفان و آزادایخواهان جهان کمک کند.

انعکاس این همایش و مراسم باشکوه از طریق رسانه‌ها در تمام دنیا این پیام را به دنبال خواهد داشت که اولا این خیل گسترده جمعیت که این چنین عاشقانه در این مراسم سیاسی مذهبی شرکت نموده‌اند، در برابر هر اتفاق و تهدیدی علیه مسلمانان، قدرتمندانه ایستادگی خواهند کرد و دوم اینکه تامین امنیت این مراسم باعظمت، ثابت می‌کند مسلمانان با اتکا به قدرت داخلی خود قادرند بدون هیچ حمایت و کمک خارجی امنیت خویش و منطقه را تامین نمایند.

اکنون که این مراسم با شکوه به خاری در چشم دشمنان –اعم از استکبار و ایادی آن- تبدیل شده شایسته است این حرکت عظیم انسانی و الهی را پاس داریم و با بهره‌گیری هر چه بیشتر و بهتر از این نمایش عظیم قدرت در بزرگترین اجتماع مذهبی جهان، آن را زمینه ساز بیدار کردن انسانها و تهییج بشریت علیه ظلم و بی عدالتی در جهان سازیم.