آشفتگی جامعه شیعی در عراق از مهمترین عوامل گسترش مدعیان مهدویت است

به گزارش اداره روابط عمومی و اطلاع‌رسانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، هم اندیشی علمی با موضوع “جریان شناسی مدعیان مهدویت در عراق“ دوشنبه ۹ خردادماه سال جاری توسط گروه کلام پژوهشکده حکمت و دین پژوهی پژوهشگاه برگزار شد.

این جلسه با ارائه حجت‌الاسلام و المسلمین علی مظفر و با حضور حجج اسلام و المسلمین محمد عرب‌صالحی (رئیس پژوهشکده حکمت و دین پژوهی)، سیدسجاد ایزدهی (رئیس پژوهشکده نظام‌های اسلانی) و اعضای هیأت علمی گروه کلام پژوهشگاه دنبال شد.

حجت‌الاسلام و المسلمین علی مظفر استاد عالی دانشگاه کوفه، دانشکده فقه می باشد، ایشان نوه علامه مظفر صاحب اصول فقه و منطق مظفر هستند.

«جریان شناسی مدعیان مهدویت در عراق» موضوع ارائه وی بود که یازده جریان را مطرح و بررسی کرد. به گفته ایشان در بین این یازده گروه یک گروه یمانی ها هستند گروه دیگر صرخی ها هستند خود صرخی اصلا سید نیست ولی عمامه سیاه پوشیده و ادعای مرجعیت هم دارد ایشان متعلق به حزب بعث عراق است؛ صرخی ها گرایش وهابی پیدا کرده و اخیرا تلاش برای تخریب قبور ائمه (ع) برآمدند که سرکوب شدند. گروه دیکر گروه جندالسماء است که طلبه های زیادی رو جذب خود کرد و مخفیانه در چند کیلومتری کوفه پادگانی زدند و نیروهای خود را آموزش نظامی داده و مسلح به سلاح‌های سبک و سنگین کردند اینها بر ضد مراجع اقدام می کردند و قرار بود یک شبه به نجف حمله کنند و مراجع را کشته و به خیال واهی خودنجف را آماده ظهور امام زمان نمایند این جریان انحرافی از سوی دولت نوری مالکی سرکوب شد. یک گروه دیگر هم مقتدا صدر را امام زمان می‌دانند با اینکه مقتدا صدر علیه اینها اطلاعیه صادر کرده و از آنان برائت جسته است.

نکته مهمی که ایشان به آن اشاره داشت اینکه بیشترین حضور این گروه‌ها، در حواشی شهرها شکل می‌گیرد نه در متن و مرکز شهر و نفوذ آنها اغلب در مناطقی است که وضعیت فرهنگ دینی در آن بسیار ضعیف باشد. البته تمامی این جریان های انحرافی از نظر تعداد بسیار اندک بوده و به ۱۰۰۰ نفر نمی رسند و بیشترین کمک مالی نیز از سوی کشورهای عربی بخصوص عربستان و امارات به آنان می شود.

همانطور که مستحضر هستید در عراق تبلیغ رفتن طلبه ها بنحوی مذموم و علامت کم سوادی است که صحنه را برای جولان این جریان‌های انحرافی خالی کرده است.

جالب آنکه بر اساس تحقیق جناب مظفر حزب بعث در شکل‌گیری و گسترش فضای فرق مدعی مهدویت در کشور عراق به شکل گسترده دخیل می‌باشد و تحرکات زیادی در جریانات مختلف مدعی مهدویت دارند.
حزب بعث در زمان اوج قدرت بسیاری از بعثی ها را به حوزه نجف تزریق و آنها را به لباس روحانیت ملبس کرد.

به هم ریختگی جامعه شیعی در عراق و تضعیف حوزه عراق در زمان صدام و ضعف دولت مرکزی فعلی در مقابله با فرق انحرافی، شاید از مهمترین عوامل رشد و گسترش این فرق در زمان حاضر در عراق باشد.

حجت‌الاسلام دکتر سعدی که بعنوان مترجم در این نشست حضور داشت، از نقش سازنده و سنگین جناب علامه مظفر در مبارزه با جریان کمونیسم سخن گفت. از تاسیس مدارس ابتدایی تا شکل دهی بهترین دانشگاه اسلامی با کادر علمی قوی.
این قسمت گفتگو که در تبیین فعالیتهای علامه مظفر (و تبیین برخی از مخالفتهای حوزوی با ایشان) گذشت و موفقیت های جناب مظفر در تربیت نیروی متعهد و متخصص و مبارز بسیار دلنشین و جذاب بود.