اولویت‌های ج

دکتر محمود مهام 

عضو هیات علمی گروه مطالعات انقلاب اسلامی پژوهشکده فرهنگ و مطالعات انقلاب اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی

 

اولویت‌های ج

پشت سرگذاردن سال­‌های اولیه گام دوم انقلاب در حالی است که سند ملی آمایش سرزمین مصوب شده و تغییرات زمانی-مکانی-فضایی، سرفصل «بازنگری» و بازبینیِ نقشه­‌ها را به­‌مثابه یک دستور کار فوری مطرح ساخته است. محوریت نقشه‌­ها از آن رو است که پیشران­ های عملیاتیِ اقدامات راهبردی و آینده­ نگرانه محسوب می ­شوند و با پویایی و تغییر نقشه­‌ها، تصمیم‌­گیری‌­ها دگرگون می­‌گردند. آمایش سرزمین، نیازمندی به پی‌­ریزی نقشه­‌ها و آشکارسازی اهمیت الگوهای خوانش تغییرات (نقشه­‌های طبیعی و اجتماعی) را گوشزد می­‌کند و بکار می‌­برد. تغییرات طبیعی و اجتماعی در مقیاس‌های خرد و کلان؛ ملی و زیست­‌کره موجب شده­‌اند بازنگری آمایش‌­پایه(۱) نقشه­‌ها در گام دوم انقلاب به مثابه یک ضرورت حیاتی مطرح گردد. نقشه جامع علمی کشور نیز از این قاعده مستثنا نیست و بازنگری آن در همین چارچوب معنادار می‌شود. امید است از فرصت بازنگری نقشه جامع علمی کشور در گام دوم انقلاب به خوبی استفاده شود. روشن است که تحلیل مفصل سند در این فرصت امکان­‌پذیر نیست اما در این راستا به­‌صورت کوتاه، «اولویت­‌های ج» نقشه جامع علمی کشور از میان اولویت­‌های سه‌­گانه آن (الف، ب، ج) مورد توجه اجمالی قرار می­‌گیرد.

در نقشه جامع علمی کشور به مثابه یک سند بالادستی، اولویت­‌ها و رویکردها به شرح زیر بیان شده‌­اند:

استخراج اولویت‌­های علم و فناوری کشور در سند حاضر حاصل ترکیب رویکردهای مزیت­‌محور، نیازمحور، مرزشکن و آینده‌­نگر است. بر این اساس و به­ منظور تحقق اولویت­‌ها، نوع پشتیبانی از آن­ها بسته به وضع موجود علوم و فناوری‌های مرتبط و نوع توسعه کمی و تحول و ارتقای کیفی مورد نظر در طیف وسیعی از پشتیبانی‌­های فکری، مالی، قانونی، منابع انسانی و مدیریتی متغیر خواهد بود. برخی رویکردهای پشتیبانی از اولویت‌­های علم و فناوری عبارتند از:

– هدایت سرمایه­‌گذاری‌­ها از طریق برنامه­‌های پنج­ساله و بودجه‌­های سالیانه و ردیف‌­ها و تسهیلات مالی متمرکز؛

– هدایت نظام آموزش برای تامین و جذب نیروهای نخبه و متخصص مورد نیاز در حوزه‌­های اولویت­‌دار؛

– اصلاح و ایجاد ساختارها و فرایندها، تنظیم و تدوین و تصویب سیاست­‌ها و ضوابط تشویقی خاص برای رشد سریع(میان­بُر) در حوزه‌­های اولویت­‌دار.(نقشه جامع علمی کشور)

«اولویت‌­های ج» در سه قسمت (در فناوری، در علوم پایه و کاربردی، در سلامت) دسته­ بندی و معرفی شده‌­اند که تفصیل آن­ها در سند (نقشه جامع علمی کشور) قابل مشاهده است. بازشناسی اهمیت و کاربست پیوند حوزه­‌های طبیعی و اجتماعی در طراحی و اجرای نقشه­‌ها از یک­‌سو و ضرورت تعامل مستمر و پیوسته­‌ی کلان­‌حوزه‌­های علمی (علوم اجتماعی و انسانی، فنی-مهندسی، علوم پزشکی و دام‌­پزشکی) با یکدیگر در گام دوم انقلاب از سوی دیگر، روشن می­‌سازند که بازنگری نقشه جامع علمی کشور در گرو کاربست رویکرد آمایش سرزمین به مثابه برنامه‌­ریزی بیوفیزیکی-اجتماعی در فرایند پویای تغییرات زمانی-مکانی-فضایی در مقیاس­‌های متداخل خرد و کلان؛ ملی و زیست­‌کره می­‌باشد. بنابراین، می‌توان اولویت­‌های مذکور را از منظر چگونگی پیوندشناسیِ حوزه­‌های طبیعی و اجتماعی و تعاملات همبستیِ کلان­‌حوزه­‌های علمی، مورد پرسش‌­های مرکب قرار  داد. آن­چه از متن نقشه و اولویت‌­های آن روشن می‌­شود، نبود رویکرد آمایش سرزمینی در بیان «اولویت‌­های ج» است که به عنوان مثال توانسته فناوری‌­های بومی، بیوفیزیک، اقیانوس­‌شناسی و علوم دریایی، تکتونیک و زمین­‌شناسی مهندسی، جامعه‌­شناسی زیستی، بهینه‌­سازی الگوی کشت منطقه‌­ای، ایمنی غذایی و امنیت غذایی را در اولویت آخر(ج) از نظر «نحوه و میزان تخصیص منابع اعم از امور مالی و انسانی و توجه مدیران و مسئولان» (نقشه جامع علمی کشور) قرار دهد. دامنه این موارد بسی بیش از این­‌هاست که تاثیرات ترکیبی آن­ها بر الگو-روندهایِ علم و پژوهش در کشور و بر کشورشناسی و لذا چگونگی بارآوردن و بهره‌­برداری از استعدادهای سرزمینی و الگوی مداخله در سرزمین، قابل تامل است. امید می‌­رود در بازنگری نقشه جامع علمی کشور موارد این‌چنینی با تعمق و جدیت پیگیری شوند.

پی نوشت:

  1. صرفاً به معنای فراوانی و توزیع جغرافیایی نیست. تقلیل­‌گرایی در این زمینه خسارت‌­های جبران­‌ناپذیر به بار می­‌آورد.