فضای مجازی ارتباط گسترده‌ای با زندگی بشر پیدا کرده است

به گزارش اداره روابط عمومی و اطلاع رسانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، به گزارش خبرنگار پایگاه خبری – تحلیلی مفتاح علوم انسانی اسلامی؛ اختتامیه نخستین جشنواره بین‌المللی «حل مسائل کلیدی فضای مجازی» با حضور جمعی از اساتید، اندیشمندان، طلاب و دانشجویان به صورت برخط برگزار شد.

حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه عضو هیات علمی گروه فلسفه پژوهشکده حکمت و دین‌پژوهی پژوهشگاه در این مراسم عنوان کرد: فضای مجازی ارتباط گسترده‌ای با زندگی بشر پیدا کرده است و نمی‌توان فرهنگ، معیشت و سایر جنبه‌های زندگی را از آن جدا ساخت.

وی مهم‌ترین آسیب طرح صیانت از فضای مجازی را نداشتن پیوست گفتمان سازی دانست و گفت: یکی از ابعاد مهم حکمرانی تنظیم سازی و بعد دیگر آن گفتمان سازی است.

عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی اضافه کرد: موضوع فضای مجازی باید به صورت گسترده برای حوزویان دغدغه قرار گیرد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین خسروپناه افزود: فقه فضای مجازی با فقه نماز و روزه تفاوت دارد؛ برای تعیین فقه نماز و روزه با دانستن احادیث صحیحه تکلیف روشن می‌شود ولی در خصوص فضای مجازی باید فلسفه فضای مجازی را دانست تا بتوان ابعاد فقهی آن را روشن ساخت.

وی تشریح کرد: بحث تزاحم یکی دیگر از مسائل فضای مجازی است مثل تزاحم معیشت و فرهنگ، تزاحم امنیت و سایر جنبه‌ها.

عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی مطرح کرد: پیشنهاد می‌شود دانشکده‌های فضای مجازی در دانشگاه‌ها شکل بگیرد و چون این شاخه میان‌رشته‌ای است علوم مهندسی، علوم انسانی و سایر علوم مرتبط زیر مجموعه آن قرار بگیرند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین خسروپناه با اشاره به ضرورت پرورش متخصصان فضای مجازی در حوزه‌های علمیه گفت: همچنین پیشنهاد می‌شود که در حوزه‌های علمیه هم رشته‌های مرتبط با فضای مجازی شکل بگیرد.

در بخش پایانی این اختتامه از برگزیدگان جشنواره تجلیل شد.