الگوی اسلامی‌ایرانی پیشرفت، نقشه‌ راهی جامع و کامل

به گزارش اداره روابط عمومی و اطلاع رسانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، به نقل از خبرگزاری حوزه از تهران، حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه، عضو هیات علمی گروه فلسفه پژوهشکده حکمت و دین‌پژوهی پژوهشگاه طی گفتگویی با اشاره به ویژگی‌های الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، اظهار کرد: پیشرفت در هر عرصه، مستلزم طراحی الگوی مناسبِ همان عرصه است و این مهم نیز تابعی از دانش‌ها و نظریه‌های بومی است. نظام تعلقات، باورها، اعتقادات، مفروضات و مبانی فکری مختلف، به الگوهای پیشرفتی متفاوتی منجر می‌شود.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی بیان کرد: نظریه‌پردازان غربی در هر یک از مؤلفه‌های اساسی مبانی فلسفی (هستی‌شناسی، انسان‌شناسی و معرفت‌شناسی) از مفروضات خاصی پیروی می‌کنند و به تعبیری، نگاه آنها به هستی، انسان و رابطه میان این دو، نگاه مختص به خودشان است و این نگرش‌ها و مفروضات در نظریه‌پردازی آنها مؤثر و بلکه زیربنای نظریات آن‌ها را تشکیل می‌دهد.

حجت‌الاسلام والمسلمین خسروپناه افزود: طراحی، تولید و تدوین الگوی اسلامی‌ایرانی پیشرفت، ضمن پاسخگویی به این تفاوت‌ها در زمینه مبانی نظریه‌پردازی، گامی جهشی در مسیر تعالی ایران اسلامی است. طراحی الگویی متفاوت با الگوهای رایج توسعه بر اساس مبانی و ارزش‌های اسلام و متناسب با شرایط، امکانات و نیازهای بومی که با ابتکار و تفکر ایرانی رقم زده شده است؛ زیربنایی‌ترین و بزرگ‌ترین اقدام برای پیشرفت کشور است.

وی تصریح کرد: عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی بیان کرد: الگوی اسلامی‌ایرانی پیشرفت بر دو رویکرد و قید (اسلامی و ایرانی) استوار است که هر دو رویکرد نیز در نظریه‌پردازی، مد نظر قرار گرفته است.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی اذعان کرد: با بررسی و درک این دو رویکرد و مبانی و مفروضات آنها، تفاوت در نظریه‌پردازی در غرب و این الگو، مشخص، و ناکارآمدی نظریات غربی در حوزه عمل، در نظام جمهوری اسلامی ایران بیش از پیش روشن می‌شود.

وی گفت: استفاده از الگوهای توسعه غربی در کشور به منزله عدم توجه به عناصر فرهنگی کشور است؛ در حالی که منظور از ایرانی بودن الگو، لحاظ نمودن مقتضیات و شرایط فرهنگی کشور در مرحله اجرا است. الگوی اسلامی‌ایرانی پیشرفت، الگویی تک‌بعدی نیست بلکه نقشه‌ای جامع برای همه حوزه‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی کشور است.

عضو هیأت علمی گروه فلسفه پژوهشگاه بیان کرد: در بررسی و مقایسه مبانی فکری دو دیدگاه اسلام و غرب، ازآنجاکه انسان در اسلام، عبد است کمال و سعادت وی نیز در طی طریق عبودیت و کسب رضایت الهی است. با این توصیف، نظریه‌پردازی در اسلام و با رویکرد اسلامی ایرانی، بسیار فراتر از نظریه‌پردازی در غرب است. نظریه‌پردازی در حوزه‌های گوناگون در طراحی الگوی اسلامی‌ایرانی پیشرفت، بر اساس مبانی فلسفی اسلامی است که این مهم نیز موجب هماهنگی در عملیات و کاربردهای الگو با مبانی پیش‌گفته می‌شود. فلذا هم‌افزایی و اثربخشی بیشتری عاید سازمان‌های کشورمان و نظام می‌شود.