تجلیل از احمدرضا معتمدی در چهلمین جشنواره فیلم فجر

به گزارش اداره روابط عمومی و اطلاع‌رسانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، مراسم بزرگداشت دکتر احمدرضا معتمدی عضو سابق پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، کارگردان پیشکسوت سینمای ایران، در اختتامیه چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر برگزار شد.

علی نصیریان به عنوان سخنران ویژه این بخش از اینکه تلاش ها و فعالیت های هنری او و هم نسل هایش در عرصه سینما و تئاتر به ثمر نشسته است، ابراز خوشحالی کرد. وی که تجربه همکاری با احمدرضا معتمدی را داشته است،  از او با عنوان فردی باکردار، اخلاق و اندیشه، مسلط بر کار و دارای درک درست از سینما یاد کرد.

در ادامه احمدرضا معتمدی هم که با ویلچر روی صحنه حاضر شده بود، گفت: از استاد بزرگم جناب نصیریان تشکر می‌کنم که در فیلم «دیوانه‌ای از قفس پرید» نزد او شاگردی کردم. هرکسی با او کار می‌کند می‌فهمد سلول به سلول نمایش چگونه می‌تواند با اخلاق و تفکر آمیخته باشد و این‌ها را ارزان و با آرامش در اختیار شما می‌گذارد.
احمدرضا معتمدی، مدت سی‌سال تمحضّ و پژوهش تخصصی در فلسفه فیلم را مبتنی بر سوابق طولانی تحصیل و تحقیق در فلسفه اسلامی، فلسفه غرب و فلسفه هنر و همچنین فعالیت تجربی سالیان متعدد در حوزه سینمای فلسفی، به مثابه بنیادگذاری اندیشه فلسفی در حوزه سینما، در ساختار رساله‌ای علمی و تعلیمی در معرض افکار دانش‌پژوهان قرار داده است، همچنین کتاب ارزشمند “فلسفه فیلم” و  مجموعه ۶ جلدی فیلم و فلسفه به قلم دکتر احمدرضا معتمدی توسط سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به چاپ رسیده است.

معتمدی که در کارنامه هنری‌اش ساخت فیلم‌هایی همچون «سوء تفاهم»، «راه رفتن روی سیم»، «آلزایمر»، «قاعده بازی»، «دیوانه‌ای از قفس پرید»، «زشت و زیبا» و «هبوط» را دارد، متولد سال ۱۳۴۰ و دانش‌آموخته رشته اقتصاد و دارای دکترای رشته فلسفه است.

او در چهلمین جشنواره فیلم فجر به عنوان یکی از داوران بخش سینمای کوتاه فعالیت کرد. معتمدی پیش از شروع فعالیت در سینما، سال‌ها به نظریه‌پردازی در حوزه مباحث تئوریک هنر و فلسفه زیبایی‌شناسی در مطبوعات و کتب، پرداخته بود.