چرا انتخاب امام باید الهی باشد نه بشری؟

به گزارش اداره روابط عمومی و اطلاع رسانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، به نقل از خبرگزاری ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد عابدی، عضو هیات علمی گروه قرآن‌شناسی پژوهشکده حکمت و دین‌پژوهی پژوهشگاه در توضیحات کوتاهی به این پرسش که چرا امام باید از ناحیه خدا انتخاب شود و نه مردم، پاسخ داد.

توضیحات این پژوهشگر دینی را در ادامه مطالعه کنید:

بشر برای بقای حیات اجتماعی خود به قانون نیاز دارد، علاوه بر آن ضرورت عقلی دارد که حکومتی شکل بگیرد تا این قوانین ضمانت اجرا داشته باشند. از طرفی خداوند (به جهت داشتن علم بی نهایت و نیز «بی نیازی» و صمدیت) تنها وجود صلاحیت‌دار برای قانون‌گذاری جهت حیات بشری است، لذا قانون‌های زندگی را در قالب کتب آسمانی در اختیار بشر قرار می‌دهد.

ولی چون خود مستقیماً بر مردم حکومت نمی‌کند، افرادی را به عنوان ولی تعیین و معرفی می‌کند. این تعیین نیز نمی‌تواند توسط غیر خداوند انجام شود چون تنها او به صلاحیت‌های افراد برای راهبری جامعه احاطه علمی دارد و تنها کسی است که می‌داند چه کسی توان علمی و اخلاقی لازم برای رساندن پیام‌هایش به مردم و حکومت مطابق خواست الهی را دارد (الله اعلم حیث یجعل رسالته) (انعام ،۱۲۴).

امام رضا (ع)  فرمود: «الْإِمَامُ وَاحِدُ دَهْرِهِ لَا یُدَانِیهِ‏ أَحَدٌ وَ لَا یُعَادِلُهُ عَالِمٌ‏…‏ فَمَنْ ذَا الَّذِی یَبْلُغُ مَعْرِفَهَ الْإِمَامِ وَ یُمْکِنُهُ اخْتِیَارُهُ هَیْهَاتَ هَیْهَاتَ ضَلَّتِ الْعُقُولُ وَ.. عَنْ وَصْفِ شَأْنٍ مِنْ شَأْنِهِ…وَ هُوَ بِحَیْثُ النَّجْمُ مِنْ أَیْدِی الْمُتَنَاوِلِینَ‏ وَ وَصْفِ الْوَاصِفِینَ فَأَیْنَ الِاخْتِیَارُ مِنْ هَذَا وَ أَیْنَ الْعُقُولُ عَنْ هَذَا… (بحارلانوار، ج ۲۵، ص ۱۲۴)

آنان چنان مطیع خدا هستند که کوچک‌ترین خطا و انحرافی در مسیر ابلاغ پیام الهی و مدیریت حیات بشری بر اساس این قوانین ندارند، لذا خداوند تاکید می‌کند که برگزیدگانش نمی‌توانند کوچک‌ترین سرپیچی در مسیر ابلاغ پیام‌های الهی بکنند وگرنه رگ گردن آنها را می‌زند.«وَ لَوْ تَقَوَّلَ عَلَیْنا بَعْضَ الْأَقاوِیلِ لَأَخَذْنا مِنْهُ بِالْیَمِینِ» (الحاقه ،۴۴»۴۵).