شبهه به دنبال سست کردن پایه های حقیقت است

پاسخگویی باید فعال، مؤثر و پیش دستانه باشد؛ به تعبیر مقام معظم رهبری نباید این پاسخگویی به صورت یک پینگ پنگ باشد که فقط هنگامی که شبهه‌ای به سمت ما آمد به پاسخ آن بپردازیم.

به گزارش اداره روابط عمومی و اطلاع‌رسانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، حجت الاسلام والمسلمین محمدباقر پورامینی مدیر گروه کلام پژوهشگاه در نشست تخصصی طلاب پاسخگو به شبهات دینی در فضای مجازی گفت: هدف سوال، رسیدن به حقیقت است، اما شبهه به دنبال سست کردن پایه‌های حقیقت می‌باشد.

مدیر گروه کلام پژوهشگاه با بیان این که شبهه با انواع طعن ها، توهین‌ها و تحریف‌ها به میدان می‌آید، خاطرنشان کرد: حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام می‌فرمایند: از شبهه برحذر باشید، چرا که شبهه ابزار فتنه‌ها است.

وی عرصه پاسخگویی به شبهات را میدان تقابل دوستان و دشمنان خدا دانست و گفت: پاسخگویی باید فعال، مؤثر و پیش دستانه باشد؛ به تعبیر مقام معظم رهبری نباید این پاسخگویی به صورت یک پینگ پنگ باشد که فقط هنگامی که شبهه‌ای به سمت ما آمد به پاسخ آن بپردازیم.

مدیر گروه کلام پژوهشگاه بیان داشت: در حوزه رصد کاستی‌هایی وجود دارد؛ اما در پی این هستیم که سازمان رصد تخصصی در زمینه شبهات روز شکل گیرد.

حجت الاسلام والمسلمین پورامینی، اظهار کرد: معرفی افرادی که به عنوان خاستگاه برخی شبهات می‌باشند یکی از کارهایی است که می‌تواند به فعالیت‌های پاسخگوها کمک کند.

وی با تأکید بر لزوم تشکیل شبکه ای از فعالان عرصه پاسخگویی به شبهات عنوان داشت: از افراد فعال در این عرصه درخواست داریم گروهی را تشکیل داده و سایر افراد فعال را ذیل آن عضویت ببخشند تا فعالیت‌های این بزرگواران به صورت منسجم و هدفمند پیش برود.

مدیر گروه کلام پژوهشگاه گفت: در حدود ۱۵ مرکز فعال در حوزه داریم که هم در حوزه رصد و هم در پاسخگویی به شبهات تولید محتوا دارند.

وی در پایان گفت: نباید منتظر بمانیم تا شبهه‌ها مطرح شوند، بلکه باید به صورت پیش دستانه فضای تقابل با شبهات را در دست بگیریم.