در نشست نخبگان اقتصادی حوزه با وزیر اقتصاد چه گذشت؟

به گزارش اداره روابط عمومی و اطلاع‌رسانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، در سفر استانی هیئت دولت به قم، وزیر امور اقتصادی و دارایی در جمع اساتید و صاحب‌نظران اقتصاد اسلامی در دانشگاه قم حاضر شد و در جریان دیدگاه‌ها، انتقادات و پیشنهادهای علمی و عملیاتی آن‌ها برای مشکلات اقتصادی کشور قرار گرفت.

این نشست که در دانشگاه قم برگزار شد، اقتصاددانان اسلامی با تأکید بر لزوم پایبندی به اقتصاد مقاومتی برای ارائه راهکارهای اقتصادی، با هرگونه شوک‌درمانی و اجرای سیاست‌های تعدیلی مخالفت کردند. از دیگر محورهای مطرح‌شده در این جلسه، تأکید بر نهادسازی برای ارتباط مستمر و مداوم اقتصاد اسلامی با نظام حکمرانی و سیاست‌گذاری کشور برای حل مسائل اجرای نظام بود و سازوکارهایی مانند ایجاد شورای عالی عدالت بنیان و مردم‌محور، معاونت اقتصاد اسلامی و تأسیس اندیشکده‌ای با این منظور در قم پیشنهاد شد. همچنین با توجه به قرار گرفتن کشور در شرایط جنگ اقتصادی، پیشنهاد تشکیل اتاق جنگ اقتصادی در وزارت اقتصاد برای مقابله با تحریم‌ها و همچنین طراحی سازوکارهایی برای تحریم متقابل ارائه شد.

 این نشست با حضور و سخنرانی اعضای هیأت علمی گروه اقتصاد پژوهشگاه دنبال شد.

اعلام آمادگی اساتید اقتصاد اسلامی برای حرکت در مسیر اقتصاد مقاومتی

حجت الاسلام والمسلمین میرمعزی عضو هیأت علمی گروه اقتصاد پژوهشگاه با اشاره به جنگ تمام عیار در حوزه اقتصادی مطرح کرد: راهبرد مقام معظم رهبری در این جنگ این است که باید قدرت اقتصادی ما به حدی بالا برود که دشمن طمع و توان تحریم ما را نداشته باشد و در این راستا اقتصاد مقاومتی به ما کمک می‌کند تا تهدیدها را به فرصت تبدیل کرده و جهش‌های مثبتی داشته باشیم.

وی با بیان اینکه هدف اقتصاد مقاومتی رشد عادلانه تولید با استفاده از ظرفیت‌های درون است، خاطرنشان کرد: اقتصاد مقاومتی برآمده از الگوهای نظام اسلامی است و بر اساس آن ۲۴ سیاست در سال ۹۲ از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شده است.

عضو هیأت علمی گروه اقتصاد پژوهشگاه از گلایه‌مندی مقام معظم رهبری از عدم موفقیت در حوزه اقتصاد مقاومتی یاد کرد و گفت: متاسفانه برداشت ما این است که دولت انقلابی در این مسیر ضعیف حرکت می‌کند و انتظار داشتیم پس از تشکیل دولت جدید نخستین دستور صادر شده استفاده از سیاست‌های اقتصاد مقاومتی باشد.

وی با اشاره به اینکه این موضوع یک خطر بزرگ برای دولت انقلابی است، تصریح کرد: اگر در شرایط امروز در چارچوب اصولی که مقام معظم رهبری قراردادند حرکت نکنیم یک اشتباه بزرگ را مرتکب شده‌ایم.

در حوزه بانکداری نیازمند کار ایجابی هستیم

حجت الاسلام والمسلمین یوسفی مدیر گروه اقتصاد اسلامی پژوهشگاه با اشاره به تاسیس رشته‌های تحصیلی در حوزه بر مبنای اقتصاد مقاومتی، اظهار کرد: با تشکیل نهادها و تشکل‌‎های مختلف بر اساس اقتصاد مقاومتی به این رسیدیم که تنها راه نجات ما استفاده از راهبردهای اقتصاد مقاومتی است.

وی با بیان اینکه طبق دستور مدیر حوزه‌های علمیه در حوزه بانکداری باید کار ایجابی انجام دهیم، عنوان کرد: تاکنون توانسته‌ایم نسبتا بازنگری کلی را انجام دهیم ولی خلاء نبود قانون مناسب عملیات بانکداری را احساس کردیم.

مدیر گروه اقتصاد اسلامی پژوهشگاه با اشاره به اینکه موفق شدیم اساتید حوزه و دانشگاه را در مسیر حرکت به سمت اقتصاد مقاومتی ساماندهی کنیم، مطرح کرد: خلاء را در تیم اقتصادی دولت احساس می‌کنیم و مشکل این است که درک کافی و لازم نسبت به اقتصاد مقاومتی از نگاه مقام معظم رهبری وجود ندارد.