سیستم‌ ‌مجازی در آینده انسان را مدیریت می‌کند

به گزارش اداره روابط عمومی و اطلاع رسانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، به نقل از خبرگزاری شبستان آیین رونمایی از کتاب «الهیات سایبر» اثر حجت‌الاسلام‌والمسلمین علیرضا قائمی‌نیا به همت قطب علمی فلسفه دین اسلامی پژوهشگاه با همکاری کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی امروز دوشنبه ۱۵ آذرماه جاری با حضور و سخنرانی آیت‌الله علی‌اکبر رشاد، حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه و مولف کتاب برگزار شد.

حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه گفت: کتاب الهیات سایبر حاصل یک عمر کار و مشقت نویسنده آن است که باید از آنها حمایت شود چرا که این کتاب به موضوعات جدیدی می پردازد و انسان پس از فهم این مباحث باید ساعت ها مطالعه و تفکر کند تا بتواند چنین کتابی را تولید کند.

وی افزود: این کتاب، فلسفه سایبر است؛ فلسفه‌ای که هم به امور عامه فضای سایبر و هم امور اخص فضای سایبر پرداخته است. هستی‌شناسی، معرفت‌شناسی، پدیدارشناسی، دین‌مداری و نسبت با فضای سایبر در این کتاب به‌کار رفته است. این اثر حاصل یک عمر کار کردن است و نیاز به ساعت‌ها مطالعه و چند برابر آن، نیاز به ساعت‌ها اندیشه دارد. پرسش از هستی و واقعیت مجازی در این کتاب مطرح شده است. پرسش از نسبی‌گرایی در عقلانیت، معرفت در فضای سایبر، فضای سایبر و دینداری، وجود خدای دیجیتال و روح دیجیتال، نشست اطلاعات به جای معرفت سایبری، تکثرگرایی معرفت در فضای سایبر و ده‌ها پرسش دیگر در این کتاب مطرح شده است که پاسخ هر یک از انها چند برابر طرح آنها نیاز به اندیشیدن دارد و ما باید بیشتر قدردان این اندیشیدن و تعامل باشیم.

عضو هیات علمی گروه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ادامه داد: هر کدام از مباحث موجود در این کتاب یک پژوهش کاملاً مستقل را می‌طلبد و هرکدام از این عناوین می‌تواند به‌عنوان یک کتاب مستقل باشد. گاهی گفته می‌شود مقصود فضای سایبری است. فضای سایبری مجموعه‌ای از نرم‌افزارهای قابل استفاده در اینترنت است، اما گاهی مقصود سایبرنتیک است که نظریه‌ای است که مناسبات انسان و ماشین، و مناسبات ماشین‌ها با یکدیگر را تبیین می‌کند. امروزه هم انسان این نسبت را می‌سازد و هم این نسبت انسان را می‌سازد و فکر می‌کنم اینگونه که سایبرنتیک پیش می‌رود در آینده نقش انسان کمرنگ‌تر شده و نقش ماشین به حداکثر میزان خود می‌رسد و هوش مصنوعی جایگزین آن می‌شود. در آینده ما با جهانی روبه‌رو خواهیم بود که این سیستم‌های مجازی و هوش مصنوعی انسان را مدیریت خواهد کرد و اکثر نظریات علوم انسانی در آینده نقض خواهد شد که مولف این کتاب به عنوان پیشرو به برخی از این پرسش ها پاسخ داده است.