همه کنترل فرهنگ در اختیار دولت نیست

به گزارش اداره روابط عمومی و اطلاع رسانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، به نقل از پایگاه خبری تحلیلی رادیو گفت‌وگو؛ دکتر محسن ردادی، عضو هیات علمی گروه مطالعات انقلاب اسلامی پژوهشگاه با برنامه « گفتگوی فرهنگی » در مورد ضرورت بازنگری در شورای فرهنگ عمومی مصاحبه کرد.

ردادی بیان کرد: کشور ما فرهنگ گوناگونی دارد. در فرهنگ عمومی یک فرهنگ خاص داریم که در بخشها و اقشار مختلف مردم وجود دارد و بخش عام و فراگیری در فرهنگ که همه مردم ایران در آن مشترک هستند. بخشی از این فرهنگ نیکو است و باید تقویت شود و بخشی باید اصلاح شود. شورای فرهنگ عامه تشکیل شده است تا بخش نیکوی فرهنگ که فراگیر است تقویت شود.

این کارشناس ادامه داد: در شورای فرهنگ عامه افراد مختلفی که در جایگاه‌های مختلف با مردم سر و کار دارند حضور دارند و بخش‌هایی وجود دارد که با مردمی که فرهیخته هستند ارتباط می‌گیرند تا سطح فرهنگ جامعه را ارتقا دهند؛ ولی گاهی غافل می‌شویم که این فرهنگ زیرین ترین لایه‌های جامعه را درگیر می‌کند.

وی در رادیو گفت‌وگو بیان کرد: مهم است فرهنگ عمومی مورد توجه ویژه قرار بگیرد؛ تا بتوانیم این نوع فرهنگ را در بین مردم رواج دهیم، در این صورت می‌توان گفت ایران یک کشور فرهنگی است و فرهنگ ما قابل احترام تر می‌شود.

عضو هیات علمی پژوهشی فرهنگ و اندیشه اسلامی با اذعان به اینکه فرهنگ عمومی فراگیر است و با عموم مردم سر و کار دارد خاطرنشان کرد: همه کنترل فرهنگ در اختیار دولت نیست و فرهنگ امری کاملا مردمی است و دولت به راحتی نمی‌تواند فرهنگ عمومی و روابط اجتماعی بین مردم را تنظیم کند و به صورت کامل روی فرهنگ تسلط داشته باشد. فرهنگ رسمی الزام و منطبق با فرهنگ عمومی کشور نیست چون فرهنگ دست دولت نیست و کاملا امری مردمی است.

وی با بیان اینکه دولت‌های مسئولیت‌پذیر در سراسر دنیا دغدغه فرهنگ را دارند افزود: برنامه‌ریزی و تنظیم فرهنگ و ابزارهایی که در اختیار دولت است خیلی محدود هستند ولی می‌توانند در بعضی از بخش‌های فرهنگ عمومی موثر باشند.

ردادی در پایان عنوان کرد: شورای فرهنگ عمومی یک شورای ورشکسته است. تک تک اعضای شورا انسان‌های بسیار قابل احترامی هستند اما ساختار فرهنگی شورا یک ساختار ناسالم است که خروج خوبی ندارد. نکته مثبت این که دبیر جدید شورای فرهنگی عمومی فردی باسواد مطلع و واقع گرا است که متوجه اشکالات فرهنگ عمومی ما است.