دولت و مجلس به گونه‌ای عمل کنند که از فشار تورمی بر مردم کاسته شود

به گزارش اداره روابط عمومی و اطلاع رسانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی،‌ حجت‌الاسلام والمسلمین احمدعلی یوسفی عضو هیات علمی و مدیر گروه اقتصاد اسلامی پژوهشکده نظام‌های اسلامی پژوهشگاه، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در قم با تأکید بر لزوم توجه به مسایل و اولویت های اقتصادی کشور به خصوص تلاش در جهت رفع فقر و محرومیت و تبعیض و بی عدالتی در جامعه اظهار داشت: یکی از مشکلات جدی امروز کشور ناظر به بحث گرانی کالا و تورم است که در این راستا دولت و مجلس باید با یک هماهنگی خوب و مدیریت مناسب به گونه ای عمل کنند که در نهایت از فشار تورمی بر مردم و خانواده ها کاسته شود.

رئیس مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه علمیه افزود: به عقیده بنده، ما باید پیش از هر چیزی دیگری با علل و زمینه های مشکلات اقتصادی آگاه باشیم تا بر اساس این شناخت و درک مناسب بتوانیم به دنبال رفع آن ها باشیم.

وی گفت: یکی از زمینه های این قبیل مشکلات به خصوص در بحث مرتبط با عدالت، وجود بسترهای رانت خواری و ویژه خواری است و این که باید به سمت شفافیت و نظارت مطلوب حرکت کنیم.

این استاد حوزه و دانشگاه همچنین ادامه داد: تصدی گری دولت بلکه انحصار دولتی، عدم آزادی اقتصادی و ضعف مشارکت عمومی مردم در اقتصاد، واردات غیرضروری، خام فروشی نفت، سلطه دلار بر اقتصاد ایران، عملکرد نادرست بانک ها و بورس ، خلق پول و اعتبار ، دخالت های مضر و خطرناک در سیستم قیمت گذاری و … از جمله مشکلات جدی اقتصاد ماست که بر این اساس در سال های اخیر شاهد تبعات نامطلوب این مسایل در زندگی آحاد مردم بوده ایم.

وی گفت: آن چه ضرورت دارد این که ضمن آسیب شناسی دقیق مسایل و مشکلات اقتصادی، بتوانیم به مؤلفه ها و شاخصه های اقتصاد مقاومتی توجه کنیم که یکی از مهم ترین آن ها، حمایت جدی و هدفمند و مستمر از تولید ملی و رفع موانع فراروی آن است.

عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در خاتمه بیان داشت: به هر صورت ما برای علاج مشکلات و معضلات عرصه اقتصاد باید به سمت ریل گذاری صحیح حرکت کنیم و بی شک نقش دولت و مجلس در این راستا بسیار مهم و جدی است و در این شرایط از این دو قوه در کنار قوه قضاییه انتظار می رود که به گونه ای عمل کنند که در کوتاه مدت از فشار تورمی بر معیشت مردم کاسته شود.