اندیشکده‌ها مبتنی بر منظومه فکری و با رویکرد حکمرانی فعالیت کنند

به گزارش اداره روابط عمومی و اطلاع رسانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و به گزارش خبرنگار مهر، نشست رونمایی از شماره هشتم نشریه تاملات رشد با حضور حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه، استاد و عضو هیات علمی گروه فلسفه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و صابر میرزایی، معاون پژوهش و توسعه مرکز همکاری‌های تحول و پیشرفت ریاست جمهوری در سالن شهید مطهری دانشگاه امام صادق (ع) برگزار شد.

در این نشست حجت الاسلام و المسلمین خسروپناه، ضمن بیان اینکه اندیشکده ها در حل مسائل باید به منظومه فکری متفکران اسلامی رجوع کنند، بیان کرد: که علاوه بر استفاده علمی از اندیشه متفکرانی مانند شهید مطهری، امام خمینی، علامه طباطبایی و… استمداد روحی و معنوی از آنان نیز در پیشبرد فعالیت علمی و به ویژه فرآیند حلّ مسائل اجتماعی نقش مهمی ایفا می‌کند.

خسروپناه اولین آفت مجموعه‌های اندیشکده ای را بی توجهی به مبانی نظری راه حل های موجود در حوزه اقتصاد و… دانستند و اظهار داشت: چرا برخی بدون اینکه بدانند این موضوعات از چه مباحث نظری سرچشمه می‌گیرد، به دنبال حلّ مسائل بر اساس آنها هستند؟!

وی آفت دوّم فضای پژوهشی کشور را در میان کسانی دانست که اگر چه با مبانی فکری و اندیشه‌ای آشنا هستند و دغدغه حلّ مسأله دارند، امّا با واقعیّت های عینی و مسأله واقعی سر و کار ندارند.

استاد فلسفه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ارتباط مستمر با نهادهای اجرایی درگیر مسائل را راهکار برون رفت از این آسیب برای پژوهشگران پژوهشکده‌ها و اندیشکده ها در مجموعه‌های حوزوی و دانشگاهی معرفی کرد و گفت: آفت سوّم نبود اندیشه حکمرانی است. نباید به حوزه سیاستگذاری و سند نویسی سیاستی محدود شد چرا که سیاستگذاری یکی از اجزا حکمرانی است و بسته حکمرانی اجزا دیگری هم مانند تنظیم گری و تنظیم مقررات و… دارد.

خسروپناه با اشاره به لزوم گفتمان سازی و استفاده از رسانه برای ترویج اندیشه در جامعه، ارتباط اندیشکده ها با حوزه هنر و رسانه را ضروری دانست و ادامه داد: مراکز رشد باید به عنوان عقبه فکری نویسندگان و کارگردانان و سازمان‌های رسانه‌ای انقلابی مانند اوج و سراج و شبکه افق و… فعالیت کنند. جزیره‌ای عمل کردن مراکز اندیشه‌ای و نهادهای فکری و عجب سازمانی یکی دیگر از مشکلات مسیر حلّ مسائل انقلاب اسلامی است.

در ادامه این نشست صابر میرزایی معاون پژوهش و توسعه مرکز همکاری‌های تحول و پیشرفت ریاست جمهوری ضمن تأکید بر اهمیت ایده نشریه تأملات، با بیان اینکه علم، به تنهایی نمی‌تواند مسائل کشور را حل کند و علم در آغوش شخصیت‌های تربیت یافته به تصمیم گیری منجر می‌شود، گفت: در سال ۱۳۸۰ یک رویکرد لیبرال و اقتصاد بازار بر کشور حاکم بود که چندان موافق سیاستگذاری در کشور نبود؛ وقتی به ما گفتند برای توسعه کشور راهکاری ارائه دهید، ما بیان کردیم که کشور نیازمند سیاستگذاری در همه عرصه‌ها است و این نگاه منجر به شکل گیری اندیشکده ها و بعد هم پارک‌های علم و فناوری در کشور گردید.

معاون پژوهش و توسعه مرکز همکاری‌های تحول و پیشرفت ریاست جمهوری در ادامه با اشاره به مشکلات اقتصادی و شبهه ناک بودن اقدامات بانک‌ها و مشکلات موجود در حوزه عدالت اجتماعی و اینکه این شرایط با آرمان تمدن اسلامی مناسبتی ندارد، بیان کرد: کاری که همین اندیشکده ها راه انداختند، پیامی را در جامعه منتشر کرد که ما این وضعیت را قبول نداریم و برای برون رفت از آن راه حل داریم و کشور به بن بست نرسیده است! نشریه تاملات رشد یکی از رسانه‌های علمی مرکز دانشگاه امام صادق (ع) است که در شماره هشتم با عنوان متفکرمحوری، حل مساله بر مدار متفکر تلاش کرده است تا به مساله چالش و فاصله ابتنا بر مبانی و نظریه اسلامی از یک سو و حل مساله عینی اجتماعی و مسائل انقلاب اسلامی از سوی دیگر بپردازد و متفکر محوری به معنای رجوع به نظام فکری متفکران جامع انقلاب اسلامی را به عنوان راه میان بری برای پر کردن فاصله نظر و عمل برای اندیشکده ها و پژوهشکده‌ها در گفت و گو با صاحب‌نظران اندیشگاهی پژوهشگاهی و دانشگاهی و حوزوی ارائه دهد.