حرکت به سوی عدالت فرهنگی شاخص نمایشگاه مجازی قرآن است

به گزارش اداره روابط عمومی و اطلاع رسانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، سیدغلامرضا حسینی مدیر عامل سازمان انتشارات در گفتگو با خبرگزاری ایرنا گفت: شاید اصلی‌ترین شاخص مثبت نمایشگاه مجازی قرآن کریم، حرکت به سوی «عدالت فرهنگی» باشد. آنچه در این مدل از برگزاری نمایشگاه می‌شود به آن اشاره کرد، حذف هزینه‌های متعدد و قابل اعتنای برگزاری نمایشگاه فیزیکی است و در این راستا نسبت هزینه‌های ناشران شهرستانی تقریباً نزدیک به صفر است. در عین حال با توجه به عدم محدودیت فضای فیزیکی در بستر اینترنت، ناشرانی که حتی یک عنوان کتاب هم منتشر کرده‌اند، امکان حضور داشتند.

وی افزود: نمایشگاه مجازی از حیث دسترسی، گستره‌ای به پهنای ایران را در بر می‌گیرد و در تمام نقاط کشور امکان سفارش کتاب فراهم شده است. نمایشگاه سنتی که در سال‌های قبل برگزار می‌شد در واقع بیشتر یک رویداد فرهنگی استانی محسوب می‌شد، چرا که به دلیل روزه‌دار بودن مخاطبان امکان حضور بالاخص از شهرستانها سخت بود.

حسینی ادامه داد: یک فرصت خوب هم در این رویداد مهم فرهنگی برای ناشران حوزه‌ دفاع مقدس فراهم شده است که با استقبال حدود ۵۰۰ ناشر در این بخش مواجه شده است و این ابتکار خوبی بود.

مدیرعامل سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی اضافه کرد: البته این نمایشگاه مجازی اولین تجربه برای برگزارکنندگان بود و بدیهی است هر کار نو و جدیدی نیاز به ارزیابی و برنامه‌ریزی برای ارتقا دارد.

وی افزود: سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به همراه انتشارات کانون اندیشه جوان در این نمایشگاه حضور داشته و نسبت به سال‌های گذشته افزایش فروش قابل توجهی را تجربه کرده است و یکی از نکات مهم در سفارش‌ها این است که از شهرستانهای دوردست سفارش، ثبت شده و نشان دهنده‌ این مطلب است که در معرض دید مخاطب قرار داشتن کتاب به تشویق برای خرید منجر می‌شود.

حسینی از کتاب های فطرت عشق اثر فاضل گلپایگانی، رشحات المعارف اثر محمدعلی شاه‌آبادی، فلسفه دین اثر علامه محمدتقی جعفری، پاسخ به شبهات کلامی دفتر پنجم: معاد اثر محمدحسن قدردان قراملکی و فقه و عقل اثر ابوالقاسم علیدوست به عنوان پنج اثر پرفروش پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی یاد کرد.

وی افزود: کتاب های خواب و نشان‌های آن اثر سید محمد شجاعی، سروش، دین و نواندیشی اثر حجت الاسلام عبدالحسن خسروپناه و حسن پناهی آزاد، همراه با نسیم و لبخند نگاره‌هایی درباره علامه حسن‌زاده آملی اثر سیدناصر هاشمی، قرآن در نهج‌البلاغه اثر عبدالله جوادی آملی و لبخندهای بی‌لهجه اثر عبدالوحید داودی پنج عنوان از کتاب‌های پرفروش کانون اندیشه جوان بودند. 

نخستین نمایشگاه مجازی قرآن کریم با شعار «قرآن، کتاب رشد و رویش» از یازدهم اردیبهشت‌ماه آغاز به کار کرد و به صورت ۲۴ ساعته تا پایان ماه مبارک رمضان از طریق مجازی در دسترس علاقه مندان به قرآن کریم است.  

در این نمایشگاه مجازی دو بخش اصلی فروشگاهی و محتوایی وجود دارد که بخش فروشگاهی به فروش کتاب های چاپی در حوزه دین و دفاع مقدس اختصاص دارد و امکان عرضه و فروش تمام کتاب های مربوط به دین و حوزه دفاع مقدس که ناشران از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز چاپ گرفته باشند، فراهم شده است. 

بستر این نمایشگاه همچون نمایشگاه مجازی کتاب است که سال گذشته برای اولین بار به دلیل ویروس کرونا از سوی خانه کتاب برگزار شد و در آنجا ناشران ثبت اثر می کردند و بازدیدکنندگان کتاب مورد نظر خود را از انتشاراتی که کتاب را ارائه کرده بود، انتخاب کرده در سبد خرید قرار می دادند. خانه کتاب و ادبیات ایران به عنوان مجری بخش فروشگاهی نمایشگاه قرآن انتخاب شده است. 

یکی از ویژگی های نمایشگاه مجازی قرآن کریم این است که بر اساس توافق میان شرکت ملی پست با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، کتاب های خریداری شده توسط بازدیدکنندگان از نمایشگاه به صورت رایگان ارسال می شود و هزینه ارسال پست توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در نظر گرفته شده است.